8 feb. 2009

SOS – Sistemul medical in metastaza! Nu mai fugariti medicii!


Aproape ca nu mai suportam linsajul mediatic la care asistam de cateva saptamani. Fugarirea medicilor! As fi vrut sa scriu ceva in legatura cu asta, dar parca asteptam reactii din partea cuiva din breasla. Gratie blogului lui Victor Ciutacu am dat de scrisoarea deschisa a lui "Sebastian Corn" – medic si scriitor pe care il apreciez foarte mult – scrisoare prin care autorul parca ridica o patura de pe sistemul muribund, lasandu-ne sa intrevedem ranile sangerande si pline de puroi. Un sistem in care lucreaza oameni. Din ce in ce mai putini...De ca si cum sistemul pe zi ce trece ii rejecteaza pe doctori unul cate unul. Oameni si ei… Cu grijile lor, cu sperantele lor, cu deznadejdi, umilinte, spaime. Cu grija zilei de maine. Cu familii. Cu copii. Nu sunt perfecti, nu sunt roboti, au vicii, au si ei depresii, sunt stresati, sunt obositi, uneori devin mult prea cinici…Dar daca nu ar fi asa, in fata bolii si a morti pe care o vad zilnic, s-ar prabusi. Si stiu asta pentru ca am si eu rude, prieteni, amici medici. Si stiu prea bine cat de grea meserie au. I-am vazut injurand. Explodand de nervi. I-am vazut plangand. I-am vazut rugandu-se la biserica sa fie iertati daca uneori nu au prescris cel mai bun tratament si au avut indoieli pentru sanatatea si viata unui pacient. I-am vazut doborati de boli profesionale sau de stres. Si da, pe unii i-am vazut primind si spaga. Da! Poate unii au ajuns mult prea cinici, pragmatici, poate ca isi evalueaza ziua de munca in spaga primita si nu mai vad nimic in jur. Sunt si astfel de doctori care si-au autoexclus dintre calitati tocmai pe cea de OM. Au ajuns niste personaje reci, fara suflet, cu mana intinsa si buzunarul prea larg, care isi privesc meseria ca pe o afacere. In cazul lor, in tara noastra, cu acest sistem batjocorit de ani de zile, asta se numeste instinct de supravietuire. Nu ii scuz. Sunt blamabili. Dar nici nu ii pot judeca atat de aspru cum i-as judeca daca si-ar exercita meseria in Statele Unite de exemplu. Nu ii pot judeca atat de aspru atata vreme cat stiu ca suntem parte de vina, si ca nu am putut sa impunem politicienilor care s-au perindat de 20 de ani la putere ca educatia si sanatatea sa fie domenii prioritare. Si asta nu doar in declaratiile lor populist-gangave, ci in fapt. Sunt doctori si doctori. Cei care se fac vinovati de malpraxis trebuie sa plateasca. Scurt! Nu discut despre ei! Si nici nu am eu calitatea de a-i judeca. Dar stiu de asemenea ca sunt si doctori, care, ca si profesorii, scot bani din buzunar pentru a-si putea exercita meseria. Si o fac foarte bine. Isi petrec zeci de ore la rand langa bolnavi. Nu mai au week-end-uri si sarbatori. Sau au minti geniale si maini de aur. Pentru cei din urma ne-ar trebui averi imense sa-i rasplatim.
La fel sunt si pacienti si…pacienti. Unii care stau cuminti si poate nu sunt bagati in seama cu orele la usa unui medic. Altii, care din momentul in care apare medicul incep sa urle ca ei se grabesc, si sa nu-i mai tina pe cei dinaintea lor prea mult in cabinet. Ca arde. Le curge nasul. Ba chiar dau buzna cu pretentii atunci cand doctorul consulta un alt pacient. Am vazut astfel de cazuri.
Ma bucur ca Victor Ciutacu a pus punctual pe “I” si pe o alta problema ce ma macina si pe mine. Il citez: “Cat despre recentul iures tv declansat de decesul batranei de 78 de ani care a fost batjocorita intr-un spital din Satu Mare, intreb si eu retoric de ce “constiintele” care au filmat-o cu mobilul sau camera ascunsa n-au dat doua picioare-n usa medicului care o tinea pe hol si au asteptat decesul ca sa-si rumege ei satisfacuti si plini de mandrie gloria mizerabila pe sticla.” Cat de frumos spus..”Gloria mizerabila”. Ii multumesc. Pentru ca ma face sa ating alt subiect pe care incepusem sa-l discut cu Madalina Ionescu, legat de presa: datorita unui post mai vechi al ei remarcasem ca Realitatea TV impune de ceva vreme cate un scandal sau doua pe saptamana pe care il toaca pana la epuizare. Il umple de sange! O faceau si inainte dar mai rar. Mult mai rar. Madalina spune: “Istericalele RTV fac agenda, dau tonul, şi după ei trăiască iubitul copy-paste.” Oameni buni, Realitatea TV a ajuns un trust de hiene mai insetate de sange decat “stirile de la ora 5” ale PROTV-ului sau decat “Senzationalele” lui DDD. Realitatea-Catavencu a devenit pur si simplu o mizerie. Par disperati. Innebuniti dupa rating/trafic. Si chiar imi pare rau pentru ei. In special pentru cei de la Cotidianul care si-au pierdut cititorii in mare masura si din vina subiectelor impuse de Realitatea. Dar o astept pe Madalina sa faca o analiza si poate o sa mai postez si eu pe subiect, atunci, ce am mai remarcat.
As vrea sa revin acum la doctori si la sistemul medical. Si o sa inchei postand un articol din Adevarul denumit “Sistemul sanitar românesc - pe patul de moarte” , un SOS la care ar trebui sa raspundem toti si sa cerem guvernului sa ia masuri urgente. Fugarirea medicilor cu ziaristi cu camere ascunse nu mai e o solutie in stadiul de metastaza in care a ajuns sistemul medical romanesc!

16 comentarii:

Lucia Verona spunea...

Am pus şi eu ieri un link spre scrisoarea lui Sebastian Corn.
Despre cine dictează agenda - Băsescu şi RTV. De cîte ori există "pericolul" să înceapă o dezbatere pe o temă serioasă, adevărată, brusc se creează dintr-o declaraţie sau dintr-o ştire mai mult sau mai puţin banală un subiect care ţine săptămîni pe micile ecrane. Este o metodă de a împiedica, practic, dezbaterea temelor într-adevăr importante.

Anonim spunea...

@ Lucia Verona
Asa este !

Anonim spunea...

Multumesc Lilick pentru aceasta postare. Exprima in detaliu exact ceea ce gandesc si eu despre acest subiect.

madalina ionescu spunea...

Din păcate, am avut de-a face cu spitalele.

Din fericire pentru toată lumea, nu am a mă plânge de nimic. Şi nu cred că a fost doar noroc, a fost vorba de profesionalism şi atenţie.

Învrăjbirea sub sloganul "să dăm cu HUO în diverse categorii" se poartă la RTV pentru ca are ingredientul "conflict". Şi categoriile se iau pe rând: ai dracu poliţişti corupţi, ai dracu judecători beţi, ai dracu medici şpăgari şi neglijenţi şi lista va continua cât va fi nevoie de clovni care să atragă atenţia de la adevăratele probleme.

Lilick Auftakt spunea...

Asa e @Lucia!

@Draghi

Ma bucur ca intalnesc oameni care cred la fel.

@Madalina

Da, Mada! Si eu am avut de-a face cu spitale si cu doctori ca altfel nu scriam.

Da. Stai ca urmeaza iar la rand profesorii. Ca doar se pregatesc de proteste.

Anonim spunea...

se mai spune ca o natiune, un popor sanatos este unul bogat, deci trebuie sa mai asteptam sa ne insanatosim. cat priveste sistemul medical romanesc, acesta NU exista.

Lilick Auftakt spunea...

@Yoda

Vai de noi...

Anonim spunea...

@Lilik - toate sistemele sunt in metastaza, de la cel medical la cel juridic, de la sistemul invatamantului la cel al servicilor secrete.

Problema sistemelor nu sunt oamenii. In toate sistemele exista oameni remarcabili si exista lichele. Problema sistemelor tine de management, de lipsa procedurilor, de lipsa motivarii, si de promovarea (non)valorilor.
Si viata politica sufera de aceiasi problema a sistemelor. Cum e gestionata viata partidelor politice asa sunt gestionate si sistemele sectoriale.
Daca nu se schimba viata interna a partidelor nu se schimba nici invatamantul, sanatatea, justitia, administratia etc..
Partidele politice implementeaza in institutii cultura manageriala dupa care functioneaza ele. Asta stiu asta fac.

Anonim spunea...

In urma cu cateva zile am semnalat (cred ca am fost prima care a decoperit) Scrisoarea deschisa adresata de Sebastian Corn ministrului Sanatatii. Am si zis ca, daca vom atentiona mai multi asupra ei, poate ca va ajunge si pe masa adresantului.
Apoi, ieri, prima la care am citit o excelenta analiza asupra sistemului sanitar a fost Corina Cretu. Am vazut si la Ciutacu, acum scrii tu. De presa nu mai vorbesc. E o tema esentiala si poate vom reusi sa convingem sa se schimbe sistemul. Medicii vinovati trebuie trasi la raspundere, dar daca vor fi voci care nu contenesc a acuza corpul medical in masa, ne vom trezi, intr-o zi, ca in spitale bate vantul. Stiti ce usor gasesc acum medicii si asistentele de lucru prin strainataturi_!

Lilick Auftakt spunea...

@Simona

Da. Acum insa vad ca scrisoarea lui e pe zeci de bloguri. Si e bine ca e asa. Ma inspaimanta ceea ce spui, ca peste ceva timp, daca o tinem tot asa, o sa bata vantul prin spitale. Si ai dreptate.
Din pacate, multe din aceste cazuri care apar, au in spatele lor si lupte politice. E foarte urat cand se dau comenzi politice ziaristilor pe spinarea bolnavilor si a medicilor, dupa care se fac executii in direct. Asa s-a intamplat si in armata.

Me spunea...

Da. Asteptam si eu o astfel de scrisoare si imi place abordarea ta. Cred totusi ca incercarile de refacere a imaginii sistemului sanitar din Romania sunt prea timide si tardive iar increderea s-a pierdut demult. E valabil si pentru alte institutii si sisteme, dar e mai usor sa blamam si aratam cu degetul decat sa construim ceva.

Lilick Auftakt spunea...

@Ioana si Gheorghe

Am mai citit ceva scris de medicul de la Urgenta pe un blog. Mi se pare important:

"impricinatul Says:
februarie 7, 2009 la 9:21 am
Imi propusesem sa nu comentez nimic dupa ce am postat scrisoarea deschisa catre……………
Citind comentariile de aici, insa, simt nevoia sa fac o precizare: pentru reformarea sistemului sanitar este nevoie, intr-o masura FOARTE mare, de sprijinul pacientilor. Va dati seama ca, in contextul acestor scandaluri repetate, nici un for decident n-o sa ia in considerare, la modul serios, constatarile medicilor si propunerile lor de reforma? Si n-o vor face pentru ca vor expedia din nou in media aceste discutii care, in mod constant, sunt diversionate spre zona: uite, discuta si spagarii astia care habar n-au sa-si faca meseria!
Ceea ce mi-as dori de la cei care, sper, sa fie cat mai rar sau deloc pacienti, este sa priceapa ca sunt, in MULT mai mare masura decat medicii, indrituiti sa se faca o reforma corecta. Pacientii sunt beneficiarii acestor servicii: noi, medicii, pretindem doar un mediu de lucru corespunzator anului 2009, in timp ce omul bolnav are nevoie de sanatate si de, ceea ce in termeni pomposi de management sanitar este denumit deces evitabil. Cu alte cuvinte, necesitatile pacientului sunt vitale, in timp ce ale medicilor tin doar de o onestitate profesionala.
Daca lucrurile raman asa cum sunt acum, decidentii isi vor masca mereu incapacitatea politica, eventualele deturnari de fonduri din sistem si incompetenta manageriala pe spinarea unei incompetente pe care voit o generalizeaza, punand-o in carca celor care lucreaza la patul pacientului. Iar de suferit vom suferi cu totii, pentru ca si medicii, nu-i asa, ajung sa fie pacienti.
Din aceste motive, scrisoarea deschisa incepe prin a prezenta ceea ce peste tot pe pamant este pivotul in jurul caruia se articuleaza practica medicala: binomul medic-pacient."

Anonim spunea...

Medicii s-au invatat cu bacsisurile si lipsa de responsabilitate, in Occident ar plati daune pentru malpraxis.

Lilick Auftakt spunea...

@Riddick

Nu inteleg de ce generalizezi in stilul asta romanesc...

Anonim spunea...

Nu vreau sa generalizez, dar parca prea ies basma curata unii, ba cu malpraxis, ba cu plagiat, si se ascund in spatele breslei ca intreg. Mie mi-a murit o ruda datorita neglijentei in lantul spitalicesc, iar alteia, cu cancer terminal, i s-a cerut cateva milioane pentru operatie, desi pentru medici era clar ca nu mai are mult (si a si murit, prin 2000).

Lilick Auftakt spunea...

@Riddick

Mai, asta cu cerutul banilor e groaznic. Mai ales daca persoana nu mai are mult de trait.