21 oct. 2010

Adevarul despre numarul bugetarilor


Grupul de Investigaţii Politice (GIP) a făcut o descoperire şocantă: autorităţile române şi oficialii FMI au decis măsurile de restructurare pe baza unor date false. Cifrele vehiculate public cu privire la numărul de bugetari sunt greşite.

"În lunile mai-iunie 2009, preşedintele Traian Băsescu a promovat insistent ideea reducerii numărului de bugetari cu 20%. De atunci şi până în prezent, premierul Emil Boc a dat numeroase ordonanţe de urgenţă, prin care ar fi redus numărul acestora. Reducerea numărului de bugetari a fost condiţia FMI, pentru ca România să încheie acordul de împrumut cu organizaţia financiară internaţională în luna mai 2009. Este adevărat că România are un număr total de bugetari mare raportat la populaţie, însă restructurările făcute de Guvernul Boc, la indicaţiile FMI, au fost făcute arbitrar, fără nici o logică şi eficienţă, plecând de la nişte statistici contradictorii şi lacunare.

PDL suţine că, în perioada 2007-2008, numărul bugetarilor a crescut cu 300.000 (Adriean Videanu) sau cu 250.000 (Andreea Vass). Jeffrey Franks, şeful misiunii FMI în România, susţinea, în mai 2009 că, în perioada 2006-2008, sectorul public din România a crescut cu 250.000 de angajaţi şi că el trebuie redus. Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, susţine că în 1990 erau 800.000 de bugetari, în timp ce acum sunt 1,4 milioane. În realitate, Isărescu compară date de la Institutul Naţional de Statistică (INSSE) din 1990 cu date de la Ministerul de Finanţe din prezent. Potrivit INSSE, în 31 decembrie 1990 erau 819.000 bugetari. Tot potrivit INSSE, numărul maxim de bugetari a fost atins în 31 decembrie 2009 - 1.061.900, adică cu 350.000 mai mic faţă de cât susţine guvernatorul BNR.

Cifra vehiculată pentru a justifica cererea de reducere a bugetarilor pe care FMI a cerut-o României, este falsă şi exagerată şi nu corespunde nici statisticilor oferite de INSSE, nici celor oferite de Ministerul Finanţelor. FMI a susţinut, în mai 2009, că numărul bugetarilor a crescut în perioada 2006-2008 cu 250.000 de angajaţi. Dacă cifrele folosite de FMI ar fi fost cele oferite de INSSE, atunci rezultă că numărul bugetarilor a crescut, de la sfârşitul lui 2006 până în prezent, cu numai 137.000 de persoane, adică cu 50% mai puţin faţă de cât a pretins şeful FMI.

Şi mai curios este că, dacă luăm în calcul statistica cea mai completă – cea oferită de Ministerul Finanţelor -, creşterea bugetarilor în perioada 2006-2008 ar fi şi mai mică: de 123.337, adică mai puţin de jumătate faţă de cifra vehiculată de FMI.
Primul val de restructurare, anunţat de Guvernul Boc, în mai 2009, era restructurarea nediferenţiată a sectorului bugetar, cu 20%. Statisticile Ministerului de Finanţe arată că nevoile de restructurare s-ar impune în administraţia publică centrală şi locală unde, în 2007-2008 creşterea a fost de aproximativ 30.000 de angajaţi.

Dimpotrivă, în domenii precum educaţia sau sănătatea, creşterea de personal a fost, în aceeaşi perioadă, foarte mică. De exemplu, din 2005 până în 2006, în sănătate s-au redus 24.000 de posturi. De asemenea, în educaţie, din 2005 până în 2006, au fost angajate numai 125 de persoane. Cu toate acestea, Guvernul Boc a aplicat restructurarea nediferenţiată a sectorului bugetar, în contextul în care cifrele arată că există domenii care au nevoie de angajări (sănătate şi educaţie) şi sectoare care necesită restructurări serioase (administraţia publică locală şi centrală).

Nu ştim ce variantă a fost luată în calcul de FMI atunci când a sugerat României să restructureze sectorul bugetar. Guvernul Boc şi Traian Băsescu au susţinut, pe tot parcursul anului 2009 (mai-decembrie 2009), că în perioada Guvernului Tăriceanu (2004-2008) a avut loc cea mai mare creştere a sectorului bugetar de după 1989. În realitate, nu ştim care a fost evoluţia bugetarilor în perioada 2004-2008, comparativ cu perioada 1990-2004, din moment ce INSSE oferă statistici lacunare, iar statisticile oferite de Ministerul de Finanţe nu au date din perioada 1990-2004, ci se întind doar pe perioada 2005-2010. Singura certitudine care se desprinde din lipsa de statistici şi din statisticile lacunare oferite de INSSE este că valurile de restructurări făcute de Guvernul Boc în anii 2009-2010 au fost făcute arbitrar, nediferenţiat şi pe baza unor cifre false."
- "Spune si tu"

Pe aceeasi tema cititi pe blogul lui Simion Hancescu, prim vicepreşedinte al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ exact cifrele, sau la Transildania, un articol scris de Atreides.

8 comentarii:

atreides spunea...

Intr-adevar, este lucrul la care faceam referire in finalul articolului de la transildania. Sa-i multumim lui Ciuvica pentru efortul depus, a facut o treaba remarcabila. Numai ca, daca acest document nu va fi popularizat cu agresivitate de catre liberali pe toate canalele posibile, va fi frectie la picior de lemn. Cred ca acesta poate fi si un test pentru PNL, care lasa senzatia unei indolente din ce in ce mai enervante. In mod normal, ar trebui ca in cateva zile sa organizeze o conferinta de presa fulminanta pe tema asta, in prime time, cu toate televiziunile invitate etc. Iar toti bloggerii liberali sa popularizeze documentul. Si fiecare dintre noi sa-i trimitem niste mesaje dragalase lui Adrian Nastase, in care sa-i spunem politicos ca e un mincinos (va reamintesc ca el este cel dintai care a spus ca in 2004 erau 900000 de bugetari iar in 2008 erau 1400000, el este deci sursa acestei manipulari ordinare).

Lilick spunea...

Pai eu stiam ca ai scris tu la Transildania, si asteptam documentul. Ti-am scris de fapt ca de la tine am aflat. Si tu esti cel care ai pus primul punctul pe i. Da, e foarte important, si ma alatur si eu apelului tau catre liberali si catre bloggeri.

Lilick spunea...

Din pacate, si pt PSD si pt PDL, oamenii sunt cifre cu care te joci. Mai multi, mai putini, nu conteaza...

transildania spunea...

Aceasta minciuna e doar o nuanta o picatura de culoare dintr-un tablou mare cat peretele.
Tabloul ar putea purta tiltul: dezinformarea in legatura cu temele economice.

Daca in domeniul politic dezinformarea este foarte accentuata, din experienta mea pot sa spun ca in domeniul economic ea se prezinta multiplicata cu un factor (cantitativ si calitativ) de cel putin 10.
pe aceste subecte opinia publica este manipulata din greu, de diferiti experti, consilieri, lideri de opinie, politicieni. Nu conteaza care este adevarul. Nimeni nu-l va putea afla atunci cand intreg corul canta pe toate canalele aceeasi melodie.

Nu e deloc surprinzator ca si aceste cifre sunt false. Oricum si cu cifre corecte se poate manipula foarte bine, prezentand doar cresterea sau scaderea, nu cifrele absolute.

Un exemplu: portocalii citeaza intentia guvernului britanic de a reduce pe termen mediu (si pe termen mediu inseamna pana in 2015, iar asta s-ar putea face aproape fara concedieri) cu 500.000 numarul bugetarilor. Ce nu se spune este insa cati bugetari are Marea Britanie. Sunt acum 6 milioane. Reducerea ar fi de 8% dupa 5 ani. In ce priveste comparatiile ar fi interesanta si raportarea la totalul populatiei.

Lilick spunea...

@Transildania, cu astia trebuie sa stam non-stop sa le demontam minciunile. Si asa vom si face, sa nu se astepte cumva ca ii iertam.

Intrase mai devreme un prostanac portocaliu care zicea... nici nu mai stiu exact ce... ca vai, nici FMI nu stie, doar PNL sunt zei... Prostul nu vede ca astea sunt date din raspunsul Ministerului de Finante:

http://grupul.ro/wp-content/uploads/2010/10/raspuns_minister_finante_numar_bugetari.pdf

... si de la Institutul de Statistica:

http://grupul.ro/wp-content/uploads/2010/10/INS_Efectivul_salariatilor_bugetari.pdf

Dar asta e nivelul portocaliilor: gornisti si urechisti. :D

Lilick spunea...

De-abia astept sa plece odata de la putere, ca sa avem acces in timp la toate datele reale, ca sa aratam toate mizeriile pe care mai mult le banuim, si despre care obtinem informatii asa de greu acum.

Shadow spunea...

la ce va asteptati? Toata "politica" pdl este politica unui "castel din carti de joc" unde "jocul" ar trebui permis doar "unora".
Competente "nula" insa minciuni cat carul.

ADRIAN spunea...

@Lilick, @Atreides, @Transildania, v-am citat intr-o postare a mea relativ la acest subiect. Bineintels ca statistica mea se refera la alt domeniu dar a voastra m-a inspirat ...