29 iul. 2009

Promovarea in stil Udrea va distruge turismul romanesc


Ministerul Turismului pune la bataie aproape 300.000 de euro pentru realizarea unui portal pentru destinatii turistice in Romania, iar acest buget alocat de Elena Udrea ar trebui sa aduca turismului romanesc un site de valoarea celebrului Google – titreaza site-ul ziare.com. Nu se cunosc foarte multe date legate de acest proiect, singurul lucru stiut este ca bugetul va fi folosit pentru "crearea, dezvoltarea si implementarea unui portal", iar finalizarea procedurii de "licitatie deschisa", va fi in luna septembrie, informeaza Jurnalul National.

In noiembrie 2006 capitalizarea Google a depasit 150 de miliarde de dolari, si, chiar daca mai apoi valoarea actunilor a scazut sub 500 de dolari pe actiune, lichiditatile companiei depaseau 10 miliarde de dolari.
Asa cum ne-a obisnuit, d-na Udrea vrea sa fie cat mai vizibila. In calitate de ministru ea are pe mana un produs. Iar produsul acesta se cheama Turismul Romanesc. Pentru cei care nu au cunostinte de marketing as dori sa spun ca, in ceea ce priveste promovarea, calitatile unui produs si imaginea acestuia sunt indisolubil legate.

Daca ar fi sa reprezentam pe o axa calitatea si pe cealalta notorietatea unui produs am obtine un grafic clasic in marketing, adica tabloul cu patru cadrane. In Cadranul I se afla produse bine cunoscute si de inalta calitate. Cu cat te afli mai sus in cadranul respectiv, si mai spre dreapta, cu atat produsul tau este mai bun si toata lumea recunoaste acest lucru. Vreti un exemplu? Sa zicem Mercedes. Producatorul german face masini bune si toata lumea stie acest lucru. Toate produsele aflate in acest cadran sunt produse de calitate si sunt demult recunoscute ca atare.

In Cadranul II exista produse bune, dar care nu au beneficiat de o mare promovare. In anii ’60 aici se afla Toyota. Japonezii incepusera sa faca masini extrem de fiabile, dar erau putin cunoscuti pe piata. Vorba despre calitatea masinilor japoneze s-a dus din gura in gura, si astazi Toyota a facut pasul catre dreapta, pasind in Cadranul I.

In Cadranul III se afla produsele slabe din punct de vedere calitativ si cu o imagine slaba. Un bun exemplu ar fi o bere locala, care nu e cine stie ce, dar nici n-are mari pretentii. Produsul e cunoscut mai degraba pe plan local, si se vinde fiindca este ieftin.

In Cadranul IV nu-si doreste nimeni sa fie prezent. Acolo se afla produsele despre care stie toata lumea ca sunt proaste. Exemplele clasice sunt vechea Dacie sau Trabantul redegist. Se stie bine cate parale fac si cum te lasa in drum cand ti-e lumea mai draga.

Ei bine, doamna Udrea are ceva de promovat. Unde se afla insa produsul sau? As zica ca Turismul Romanesc se afla in prezent in Cadranul III. Ce anume are dansa la vanzare? Soare, oleaca de nisip pe plajele murdare, cateva piste de schiat fara instalatii de transport moderne, servicii proaste, ospatari sictiriti si hoti, iar infrastructura ioc! Nu intru in amanunte, cunoasteti cu totii situatia: la noi e scump si prost!

Ministrul turismului este literalmente o persoana 100% de imagine. Asa cum s-a promovat pe sine, o persoana goala pe dinauntru dar frumos ambalata, asa procedeaza si cu ministerul pe care-l pastoreste. Dansa atata stie, atata face! Promoveaza turismul romanesc pe Champs Elysee. Inventeaza “lendovciois”-ul si-l posteaza in clipuri la Roland Gaross. Produce tot timpul stiri (cand despre domnia sa, cand despre turism), se suie pe cal, se da jos de pe cal, face oua gigant de Paste, vopseste cai in zebre, arunca cu bani in stanga si in dreapta.

Ei bine, si daca reuseste? Daca reuseste sa ne faca cunoscuti? Daca va avea succes si va atrage in vara asta inca 8.000 de turisti straini pe malul romanesc al Marii Negre, asa cum si-a propus? Ei bine, atunci ar fi cu atat mai rau!

Cand ai un produs in Cadranul III si te incapatanezi sa-l promovezi cu asiduitate, fara sa-l imbunatatesti deloc, ajungi inevitabil in Cadranul IV. Daca doamna Udrea reuseste sa aduca cateva mii de olandezi, belgieni sau nemti pe litoral? Daca amageste TUI-ul cu cateva avioane? Daca respectivii se intorc in tara lor si povestesc ce li s-a vandut? Ca la noi pe litoral servesc "filozofii" la mese, ca autostrazile sunt inexistente, ca esti jefuit peste tot daca te simt turist strain, ca mizeria este infloritoare, si cate si mai cate...

Inteleg ca nou-infiintata Comisie parlamentara care o va ancheta pe Elena Udrea se va axa in primul rand pe cheltuirea banului public. Daca insa aceasta Comisie se va opri numai la masuratul metrilor lineari de jaluzele si la numarul de metri patrati de mocheta achizitionati, atunci n-am facut nimic. In cazul acesta Comisia va scapa din vedere tocmai esentialul. Sigur, asa dupa cum s-a dat publicitatii, bugetul de la Ministerul Turismului este un buget al ciupelii. Dar daca nimeni nu se intreaba ce se intampla cu bugetul de promovare, adica cu milioanele de euro puse la bataie pentru imagine, fara a se schimba nimic in calitatea produsului turistic, atunci putem sa fluieram de pe acum a paguba.

Sunt doua variante posibile. Fie milioanele de euro din bugetul de promovare sunt bani aruncati pe fereastra, fie campania va avea un oarecare succes si atunci o sa ni se duca buhul. Daca prin minune Elena Udrea reuseste sa faca cu 300.000 euro un portal al Ministerului Turismului care sa rivalizeze cu Google... atunci ne-am ars! Turismul romanesc ajunge direct in Cadranul IV. Sa vii in Romania e o mare teapa si, colac peste pupaza, toata Europa va sti, de acum inainte, acest lucru!

33 de comentarii:

[D][S][N] spunea...

Chapeau ! ( pentru articol, desigur)

Lilick Auftakt spunea...

@DSN

Merci! :)

Daca ea isi acopera goliciunea interioara cu o poleiala populista si multe farduri, acelasi lucru vrea sa faca si cu turismul romanesc. I-a "tras" un imn sa auda lumea de noi, ii pune si ceva "haine" noi pe net, si gata. Daca de ea nu ne pasa ca persoana, fiindca oricine dupa ce o cunoaste mai bine ii afla "valoarea", poate de turism si de ceea ce se va spune in viitor despre Romania ne pasa. Individa e un pericol imens!

Sa observe mai bine cum au reusit cei de la Renault sa schimbe "faima" Daciei. Sa studieze cum a ajuns o masina pe care nu dadea nimeni doi bani in una apreciata in Europa. Renault nu a inceput prin a-i face Daciei un imn, nu?

simona ionescu spunea...

Adevarata avertizarea din final! Jucam ruleta, ce mai!

Cristian Banu spunea...

Nu sunt de acord cu "scump şi prost". Eu am făcut concediul la Venus, hotel de 4 stele şi cu totul (cazare + masă) a costat 3200 lei, pentru trei persoane (mă rog, două şi jumătate, că cel mic are doar 5 ani). Plaja curată, fără muzică deranjantă, nu foarte aglomerat, ne-am simţit excelent. Plus că hotelul este ceva deosebit, este vorba de Hotel Dana aflat într-o adevărată grădină botanică. Personalul amabil, chelnerii politicoşi şi serviabili, rapizi, deşi hotelul era plin. Plus că am făcut doar 4 ore de la hotel acasă şi invers.

Lilick Auftakt spunea...

@Simona

Pai am citit si.. reportajul tau de la Cheia spre Ikea, si multe alte materiale pe net, si imi dau seama ca turismul romanesc nu s-a imbunatatit deloc. Insa noi sunam goarna ca sa ne stie lumea. :)

Lulutza spunea...

Coana Udrea promoveaza cu bani publici niste hoteluri pri-va-te - repet - pri-va-te, ca Statul care cheltuie cu atita generozitate nu prea mai are "avere turistica"...

Asteapta, probabil, sa fie rasplatita cu banii din impozitele platite de proprietarii de hoteluri, daca acestia vor catadicsi sa lucreze, in relatia cu 'mneaiei - Statul, cu "bani inregistrati". Sau, poate, asteapta spagi drept multumire de la hotelieri, dar spaga reprezinta, prin traditie, "bani neinregistrati", aka negri.

Dar, in primul rind, coana Nutzi se promoveaza pe sine spre functii si mai inalte, ca ea este ministreasa Trabant din cadranul IV... O "Trabanta" cu self-esteem de... Mercedes, chiar daca i se vede mucavaua prin toate crapaturile caroseriei! Cu atit mai ridicola, pen'ca batrinul Trabant era, la vremea lui, o masina onesta, modesta si fara fitze, la cit costa!

Acuma, nu zic, orice Trabanta are dreptul sa se creada Toyota sau chiar... Mercedeasa, atita vreme cit isi gaseste fraierul sa-i aduca osanale si cit o face pe Mercedeasa in dormitorul ei privat, dar pe mine ma revolta ca "fraierul" cu pricina ne "serveste" toate fufele de mahala drept elita europarlamentara sau ministeriala. Nu-i nimic, pina la urma tot "fraierul" plateste pret de Mercedes pentru niste... Trabante siliconate! :)

Shadow spunea...

lilick

Oaaauuuu. Nu m-am gandit niciodata din "perspectiva" asta. Felicitari.

Lilick Auftakt spunea...

@Cristian Banu

Probabil esti dintre putinii multumiti de turismul romanesc. Nu pot sa nu iti spun un secret: cu banii pe care i-ai dat stateai ca un print in Turcia, Grecia sau Bulgaria o perioada mai lunga. :)

Totusi, al cui este acest hotel caruia ii faci reclama? Ar fi bine sa aflam si noi.

alex.dumitrascu spunea...

Partidul Comuniştilor din Republica Moldova a obţinut 41,7 la sută din voturi la alegerile anticipate de miercuri, fiind urmat de Partidul Liberal Democrat, cu 17,4 la sută, conform rezultatelor sondajului la ieşirea de la urne realizat de Institutul pentru Politici Publice.

Lilick Auftakt spunea...

@Lulutza

Ar putea fi comparata si cu un...Lastun.. la cat de mica incepe sa fie, cu toate eforturile ei de a parea altceva decat este.

Lilick Auftakt spunea...

@Cristian Banu

Am gasit hotelul. Imi pare rau, dar cred ca esti extrem de putin pretentios. Ceilalti clienti l-au evaluat mult mai slab decat tine. Ia uite: nota 6,5!

http://www.hotel.dana.tourneo.ro/F_New/

Lilick Auftakt spunea...

@Shadow

Multumesc. :)

@Alex

Multumesc pentru informatie!

Lucia Verona spunea...

Articolul tău e foarte bun. Dacă nu se fac autostrăzi şi nu se îmbunătăţesc serviciile, degeaba se face promovare.
Dar comisia parlamentară nu poate controla decît perdelele, concertele şi alte mărunţişuri, de fapt.

Paratraznetul Fanica spunea...

Exceptiile confirma regula, nu? Daca avem cateva hoteluri "dragute" nu inseamna ca avem servicii comparabile cu ale turcilor sau grecilor sau macar bulgarilor. Problema noastra este ca avem pretentii extrem de joase. De exemplu, daca nu suntem agresati de manele si un personal hotelier incapabil, tindem sa dam nota 10 unei institutii care poate fi de fapt doar mediocra.

Lilick Auftakt spunea...

@Lucia

Probabil numai asta poate controla, asa e! :(

@Paratraznetul Fanica

Da, exact. Cam asa e si cu Bucurestiul si bucurestenii. Au ajuns sa fie multumiti de un Oprescu care nu face nimic, dar nici nu agreseaza cu schimbatul de doua ori pe an al bordurilor.

gugu spunea...

@ Lucia Verona & others

Daca acea comisie parlamentara nu controleaza decat perdelele si mocheta (deci bugetul de functionare al ministerului), si nu va controla si bugetul de promovare si marketing, atunci... chiar n-am facut nimic.

Problema nu e ca madam Udrea ciupeste cateva sute de mii la perdele, ci ca arunca pe fereastra, printre perdele, cateva milioane. Vorbesc in euro, fireste.

Spui ca degeaba se face promovare... Poate ca degeaba! Ma rog!

Atentie insa! Degeaba inseamna ceva neutru! Insa prin anii '80 s-a mai observat ceva!

Pana atunci era valabila observatia lui Henry Ford, ala de-a facut automobilul pe banda rulanta, in serie. El spunea ceva de genul: "Stiu ca jumatate din banii pe care ii dau pe promovare sunt bani aruncati pe fereastra, dar nu stiu niciodata care jumatate!"

Pana in anii '80 se credea ca banii de promovare pot sa sporeasca vanzarile (deci un plus) sau pot sa fie bani aruncati (deci cu un rezultat neutru). Dupa anii '80 tot mai multi oameni au observat ca promovarea poate sa fie si ceva care sa duca la scaderea vanzarilor, deci la un efect negativ.

Unele reclame ne shocheaza, altele ne exaspereaza, altele ne fac pofta de bere (reclama era, de exemplu, la berea Tuborg), dar coboram la colt si luam alta bere (de exemplu Stella Artois).

Ei bine, uneori promovarea poate sa faca si rau. Toata lumea este astazi de acord cu asta. Poti sa fii si f...ut si cu banii luati.

Si, chiar daca e bine facuta (la promovare ma refar - ceea ce nu e cazul cu melodia lendovciois-ului), atata vreme cat produsul e slab, treaba asta poate sa duca la o catastrofa.

Dupa ce promovezi berea Solca, dupa ce toata tara afla ca e o bere inferioara, degeaba mai investesti in fabrica de bere. Degeaba iti bagi banii in modernizare. Caci toata tara va sti ca berea ta e o pishoarca!

Anonim spunea...

Intr-o companie privata doamna asta ar zbura repede daca nu s-ar culca cu patronul sau seful ei.
Intelegeti ce vreti.

Ca o observatie, cand am fost in Grecia am vazut obiective turistice fara nimic spectaculos. Dar stiau sa vanda si faceau exact ce face blonda de la turism. Credeti ca m-as mai duce a doua oara in aceleasi locuri?
Un sfat pentru ea, turismul romanesc nu ar castiga decat daca ar fi foarte ieftin.
Din cauza crizei occidentalii au ales anul asta Grecia, Turcia si Bulgaria renuntand la Ibiza sau Baleare dar nu s-au inghesuit in Romania.
Si a face turism nu inseamna numai Litoral si Valea Prahovei, sunt destinatii in tara cu mult mai spectaculoase decat astea dar... pe langa lipsa de reclama lipseste ce? Ati ghicit: infrastructura.

Anonim spunea...

Cu riscul să supăr, , nu poci fi decât eu, prin urmare, pe limba română : Doamniieee puşch-o dă zmincită ! ( bănăţeneşte zisăi, dar traduc, e ceva de jenu, ducă-se dracu.. matrapuza, de ce riscă ea banul public, să-i rişte pe-ai lui cucoş, ce buba !
respecte ,
Sibilla

Lilick Auftakt spunea...

@Sibilla

Esti o draguta! Nu superi. :)

codeus spunea...

'neata Lilick.ei ca bine zici, da ce ne facem ca smintita asta nu intelege si o sarit niste etape adica in loc sa alcatuiasca un program de schimbare a turismului cu toti patroni si nepatroni din turism care au tot interesul sa faca ceva pornind de la ce este acum, ea promoveaza groapa de la ...Glina, cam asa suntem noi comparativ cu alte destinatii. stii tu nu e suficient cand iesi in oras sa dai cu ruj si cu spray peste putoare ca tot pute, cam asta face madam Udrea cu turismul. si cam asa e si ea pe dinafara e cum e da cand deschide gura o iei la fuga.

cristian spunea...

din modestele mele cunostinte, 300 de mii de euro pentru un portal e o suma imensa; probabil 250 merg direct la partid;
in ceea ce priveste perspectiva cu cadranele, aici e discutabil; tehnic e corect, insa practic 8 mii de turisti e un rahatzel pe care, daca-i si imbeti suficient ca berea e ieftina se duc acasa fericiti, nu mai baga de seama nimic...

Pro DOC spunea...

Hahaha! Doamana ministru Udrea ajuta turismul romaneasc in a i se duce buhul. Asadar, foarte inteligenta demosntratia ta, Lilick. Dar nu crezi ca era, totusi, momentul? :)
Turismul nostru de pomina ramasese cam ultima zona asupra careia nu s-au concentrat indeajuns tirurile presei occidentale, indeobste critica in ceea ce priveste Romania. Cu un ministru avid de lumina reflectoarelor, fie ea si dezavantajoasa, nu se putea ca tocmai domeniul pe care-l pastoreste d-na Udrea sa ramana in afara tarbacelii generale. :)

Lilick Auftakt spunea...

'Neata @Codeus. Ai descris exact. :)

Lilick Auftakt spunea...

@Cristian

Asa e cu pretul. Dar 8000 de turisti inseamna muuult pt Romania. :)

@Pro Doc

Nu scrie inca nimic de Romania, suntem ca si necunoscuti. Dar lasa ca o sa fim. :))

Doar Libertate spunea...

Să-mi dea mie 10.000 de Euro si ii pun la dispozitie blogul meu :)

hendrix spunea...

Interesanta analiza campania de promovare turistica a Romaniei dpv al marketingului! Ai dreptate, @Lilick, atunci cand pui problema ,,ce promovam''! Are Romania o oferta turistica care trebuie promovata? Are Romania conditii care sa ofere turistilor straini un sejur de neuitat? Are Romania argumente imbatabile ce tin de raportul pret-calitate care sa o faca mai atractiva fata de tarile din jurul nostru? MA TEM CA NU!
Daca stam stramb si judecam drept avem un turism de toata jena. SCUMP SI PROST! Este plina Romania de lucruri scumpe si proaste, dar turismul romanesc, in special cel facut pe Litoral, este definitia HOTIEI, JAFULUI, TUPEULUI! Clientul este un fraier care este jumulit din toate partile, toti sunt intelesi intre ei, nu exista concurenta, este o mafie! Preturile sunt NESIMTITE in toate privintele: cazare, masa, distractie, transport, tot! Ca sa nu mai vorbesc de gretoasa stare de BALCI, de manele si proasta crestere care exhiba peste tot. Litoralul romanesc este o RUSINE! De ce sa vina turistii straini in cloaca asta? Turismului romanesc i se aplica perfect celebra zicala cu Romania care ar fi tara minunata, pacat insa ca este locuita...
Inainte de lovilutie ceasca era si el interesat de turistii straini, in scopul de a aduce valuta in tara. Preturile scazute contrabalansau serviciile proaste, asa ca muncitorii straini si pensionarii mai saracutzi isi puteau permite un sejur in Romania. Acum, cand preturile sunt nesimtite, cine sa vina in Romania? Orice om cu scaun la cap, care nu-si permite prea multi bani, merge linistit in Grecia sau Turcia. Mai ieftin si mai civilizat! Concluzie: toata campania lui nutzi curvea este o ridzipire a banului public! Campania ei este una de promovare a PROPRIEI IMAGINI pe bani publici! Intr-un minister care n-are niciun rost! Pe un post creat cu dedicatie pentru ea de jupanul ei, ba-secu!

Anne spunea...

D-na Udrea este de fapt un fel de Iacob Ridzi 2

Lilick Auftakt spunea...

@Yoda

Pai nu? Haha!


@Hendrix

Exact! Sa vedem cum vor evolua lucrurile. Sa nu uitam ca ea a mai fost odata nevoita sa iasa periodic din scena. Intr-un moment cand cu siguranta i s-a promis mai mult. Sa vedem cum a va fi acum... Sunt taaare curioasa.


@Anne

Buna, Anne! Daca aude Duduia ca ai comparat-o cu Ridzi... :))

hendrix spunea...

@Lilick Te referi la momentul in care a fost nevoita sa-si dea demisia din functie de consilier prezidential? Daca da, gandeste-te la rolul ei din scandalul biletelul, din ianuarie 2007, scandal ce a dus la caderea guvernului DA pe 1 aprilie 2007! Mai putea fi acuzata atunci ca face jocul lui ba-secu? Aparent nu! Concluzie: acea demisie n-a fost o victorie a presei, a fost un act gandit chiar de ba-secu, nu crezi?

Lulutza spunea...

O paranteza... metaforica: cea mai buna bere pe care am baut-o vreodata in Romania (cu exceptia celor importate 100%, nu a celor ulterior "naturalizate") era o bere "locala", una care se numea "Astoria". Nici acum nu a capatat "notorietatea" nationala sau internationala, pe care o merita cu virf si indesat. Desi dadea clasa oricarei "blonde" Heineken! :(

Cristian Banu spunea...

@Lilick
mă îndoiesc că găseam ceva serios, la nivel similar, în 750 euro ptr 2 1/2 persoane în vecini. Plus că am oroare de all inclusive.
În ceea ce priveşte evaluările de pe site-ul respectiv, sper că glumeşti. 5 voturi anonime de pe net? dacă mă supăr puţin îl aduc la 10 sau la 3 :P Hotelul îl verificasem încă de anul trecut (tot la Venus).

Începe să mă obosească teribil toată această frenezie a aruncării cu rahat în tot ce e românesc.

Lilick Auftakt spunea...

@Cristian Banu

Mai cauta oferte pe-afara. Ma faci sa rad. :)

Bogdan spunea...

Foarte bun articol!