13 iul. 2011

"Va pensiero..."

Deseori ma gandesc la oamenii nostri de cultura. Si va rog sa nu ii confundati in niciun caz cu asa-zisii intelectuali publici, intorsi cu cheita de puterea vremelnica. Ma refer la acei oameni care construiesc actul cultural, zilnic. La actori, muzicieni, dansatori, artisti plastici, oameni a caror menire nu e in niciun caz sa se implice in politic, misiunea lor fiind mai grea si cu mult mai inalta.

Traim insa vremuri cand politicul intra abuziv si indecent in vietile lor, prin decizii umilitoare. Citeam zilele trecute un articol...

« În încercarea de a-şi rezolva problemele cu ANAF-ul, Vladimir Găitan le-a făcut acestora o vizită. Nu a mers singur, ci însoţit de un alt monstru sacru al ecranului, Marin Moraru. Ce s-a întâmplat acolo este o frescă a relaţiei funcţionar public-cetăţean în ziua de astăzi: "Mă duc la Fisc. Acolo, dau peste o doamnă care este convinsă că trebuie să plătim. Că am încălcat legea. M-am dus acolo cu Marin Moraru şi se uită la noi ca la felu' 14. "Îmi pare foarte rău, dar trebuie să respectaţi legea". Cum mă simt, la 65 de ani, cu Marin Moraru umblând prin circumscripţii financiare, umilindu-ne. Ce sentiment să mai ai? Decât de umilinţă, umilinţă şi iar umilinţă. Parcă tot sistemul se conjugă spre chestia asta. Să nu îndrăzneşti să te ridici puţin, că apare unul cu un plici uriaş şi îţi aminteşte că eşti o muscă, un gândac ce trebuie să umbli pe jos" »

Cred ca stiti despre ce e vorba. Daca nu, cititi va rog aici, despre protestul semnat de Radu Beligan, Mariana Mihut, Victor Rebengiuc, Dorel Visan, Maia Morgenstern, Dan Condurache, Mircea Diaconu si altii. Ideea e urmatoarea: creatia nu e o marfa, sa pui TVA pe ea...

Sa ataci astfel cultura unei tari direct in fibra ei vie, in oamenii ei, mi se pare o crima. Iar cei care ar trebui sa ia atitudine, primii, sunt intelectualii publici la care m-am referit in introducere. Asta ar fi de fapt menirea lor. Sa critice, sa protesteze, sa se impotriveasca mutilarii culturii acestei tari. Sa tina piept anumitor decizii politice. Nu presa, ci ei trebuie sa fie primii!

Poate ca Traian Basescu nu e de vina. In fond, el e un simplu marinar si se comporta ca atare. Si nici obedientul Boc, omul cu coasa. Insa ce face in acest timp Andrei Plesu? Marele Andrei Plesu se lupta ca un activist portocaliu de rand cu... Dana Grecu. Intr-un fel, cot la cot cu Tinel, Visan, Hoara si alte "vedete" ale micului ecran. Poate are dreptate pe fond in ce scrie, dar sa cobori de pe piedestalul pe care ai stat ani la rand ca sa te lupti cu un moderator de televiziune, in loc sa iei atitudine, imediat, si dur, atunci cand oameni de cultura sunt umiliti, mi se pare jalnic pentru dimensiunea intelectuala a celebrului istoric al artei.

Zilele trecute am primit de la domnul Radu Portocala un link catre un videoclip care prezinta un protest cultural, un gest de revolta. Nu la noi. In Italia, la Roma. O palma data politicului, mai exact lui Silvio Berlusconi, intr-un templu al culturii. Despre acest gest sublim, de patriotism de calitate, puteti sa cititi aici. A scris de altfel, astazi, si doamna Zoe Petre... Si apoi sa priviti, sa ascultati, poate mai invatam si noi cate ceva...

Dar nu inainte sa va mai povestesc ceva, scurt. Acum doua saptamani cand am fost la doamna Doina Cornea am intrebat-o daca a aflat despre alt articol recent al lui Andrei Plesu, in care acesta isi exprima o... nedumerire in ceea ce o priveste. Doamna era la curent, citise... Nu va pot descrie dezamagirea adanca pe care am zarit-o pe moment pe chipul acestei femei, simbol al protestului in Romania.

8 comentarii:

Dinu D. Nica spunea...

”Iar tu Românie mândră,
Tot mereu să dăinuiești
Și în Pe-De-Lista eră,
Ca o stea să strălucești!”
Dinu D. Nica

Lilick Auftakt spunea...

Dinu D. Nica,

Extrem, extrem de trist...

Rasputin spunea...

Imi pare bine ca a participat Stefan Szobotka.
Stefan e un tip inteligent, cu o mare forta organizatorica.
(Si foarte priceput la "jobene")
;)

Lilick Auftakt spunea...

Rasputin, cred de fapt ca ai vrut sa postezi mai jos putin, nu? Unde am pus filmuletul cu Szobotka.. :)

Rasputin spunea...

Da.
Dar parerea despre Stefan nu o schimb. :)

Lilick Auftakt spunea...

Nici nu vreau. :)

Rasputin spunea...

(Pardon. Asa e am postat cu un mic delay.)

Rasputin spunea...

Ca sa revin la "va pensiero...".
Acum un an am vorbit cu un simpatic om de afaceri Italian.
La un moment dat un prieten l-a intrebat: Nu-i asa ca politicienii Romani sunt mafioti?
Italianul a raspuns: Nu nu sunt mafioti. Mafia, desi cruda, a stiut sa apere si sa ridice niste valori. Din pacate guvernantii Romani sunt doar hoti si prosti.
:(