13 ian. 2010

Mai usor cu... competentele pe scari.

"Traian Basescu: Trebuie sa trecem de la educatia bazata pe memorie, pe una care sa dea copiilor competente. Nu trebuie sa bagam date in memoria copilului, ci trebuie sa le aratam unde sa caute."

Cunosteam de multa vreme aceste afirmatii ale lui Traian Basescu si am tot cautat sa vad daca exista profesori pe internet care sa ii explice putin cum vine treaba cu memoria, cu memorarea, cu rolul lor, dar si cu... competentele. Nu de alta dar am avut impresia ca presedintele e total paralel cu acesti termeni. In plus, intr-o alta interventie publica, acelasi Traian Basescu, specialist in datul cu parerea pe orice domeniu, spunea: "despre păpădie şi salată copiii pot citi şi pe Google"

Am gasit, in sfarsit, un profesor care a predat in ultimii 10 ani in Franta, in Romania, dar si in Canada, care incearca sa explice cateva greseli (in opinia lui) care se fac, sau sunt pe cale sa se faca, in prezent, la noi. Cititi va rog in Dilema Veche. Selectez un fragment:

Şcoala trebuie să creeze competenţe, nu să umple mintea cu cunoştinţe. - Am predat în sistemul bazat pe competenţe. A fost introdus în Canada, în provincia Québec, acum zece ani, şi e o catastrofă, care a redus nivelul învăţămîntului canadian francofon la standarde de lumea a treia. Îi invit pe toţi cei care vorbesc fransé să-şi arunce o privire pe forumurile de discuţii ale profesorilor din Québec. Am fost în viitorul de aur pe care ni-l promite Ministerul Educaţiei, şi aduce cu epoca de piatră.

Şcoala nu trebuie să creeze nici un fel de competenţe. Şcoala trebuie să bage cu pîlnia cunoştinţe în elevi. Din 1990, un procent tot mai mare dintre tineri îşi urmează studiile după liceu, din diverse motive: fiindcă nu se mai dă examen de admitere, fiindcă nu sînt locuri de muncă, fiindcă sînt mult mai multe universităţi şi locuri ca înainte. În Canada, profesorii universitari sînt îngroziţi de nivelul slab cu care vin elevii din licee: nu ştiu să facă înmulţiri, împărţiri, ecuaţii. Nu ştiu să facă cercetare. Tipăresc pagini din Wikipedia în chip de cercetare proprie.

Internetul, prin facilitatea de acces, a creat o iluzie colosală: proximitatea şi accesibilitatea informaţiei îi fac pe elevi să creadă că nu ştiu, dar pot găsi pe Google. Elevii trebuie să-şi însuşească în şcoală cunoştinţe, nu competenţe, fiindcă majoritatea lor îşi continuă studiile la Universitate, iar învăţămîntul universitar e un învăţămînt specializat, axat pe cunoştinţe."

Cum vi se pare opinia autorului, in opozitie cu declaratiile lui Traian Basescu? Nu de alta dar daca vrem sa ii facem pe copii "competenti" in a cauta pe Google, banuiesc ca putem renunta la scoli.

30 de comentarii:

Radu Portocala spunea...

Nu inteleg cum poti deveni "competent" fara a avea cunostinte! Dar poate ca marele cirmaci isi viseaza un popor de competenti in nimic.
Ceea ce spune autorul pe care il citati e perfect valabil si in Franta, unde, sub influenta stingii, mergind din simplificare in simplificare si cautindu-se cu tot dinadinsul nivelarea dupa criteriul cel mai de jos, invatamintul a devenit o catastrofa. Ajunge sa spun ca aproximativ 20% din elevii aflati (cum Dumnezeu?) in ultima clasa de liceu citesc cu greutate si abia izbutesc sa scrie! Ceea ce nu stirneste decit o singura si stupida reactie - mereu aceeasi - din partea Ministerului Educatiei: scaderea continua si obligatorie a exigentei examinatorilor la bacalaureat.
Din marile dictionare dispar, de la o editie la alta, cuvinte, ortografia e privita ca o "chestie reactionara", televiziunea si internetul sint considerate repere culturale.
Inchei spunindu-va ca acum un an presedintele Institutului de Studii Politice din Paris, una din marile (teoretic!) scoli superioare francez, a cerut ministrului Educatiei sa fie eliminata notiunea de cultura generala!!! Ajunsa in Parlament, propunerea a fost primita cu mult mai multa simpatie decit s-ar fi putut astepta un om normal.

Liviu spunea...

Ca orice semidoct, Basescu trambiteaza sub forma de mari adevaruri tot felul de lucruri prinse din zbor.

Nici eu nu cred ca scoala trebuie sa se reduca la o imensa masinarie de bagat cunostinte in capul elevilor (cumplitul mestesug de tampenie al lui Creanga). E absolit necesar nu doar ca elevii sa inmagazineze informatie, ci si sa stie s-o manevreze, s-o foloseasca, s-o instrumentalizeze, ca sa zic asa.

Orice extremism e pagubos. Admitand ca la noi programele sunt supraincarcate la destule obiecte, se poate opera o degajare rationala, timpul econimisit putand-se folosi pentru activitati independente.

Problema nu e ca elevii voi ajunge sa copieze de pe internet - o fac deja de ceva vreme - problema e ca profesorii nu sunt adesea nici interesati, nici suficient de pregatiti pentru a-i descoperi cand fac asta si, desigur, pentru a-i indruma sa lucreze independent si cu onestitate.

Lilick Auftakt spunea...

Domnule Portocala,

Da, si la noi e la fel. Scad de la an la an exigentele la examene. Foarte interesant ce scrieti, si cred ca e un fenomen general, la care incercam sa ne... aliniem. Cu brio. Simplificarea. Iar informatiile de pe pe internet, daca nu sunt asimilate sub supravegherea profesorilor, la recomandarea lor, pot reprezenta un mare pericol pentru copii, atata vreme cat nici maturii nu stiu, de cele mai multe ori, sa faca cele mai riguroase selectii, in aceasta mare de informatii mai mult sau mai putin adevarate sau false.

Lilick Auftakt spunea...

@Liviu

Si profesorilor (si parintilor) le e mai comod sa indrume spre internet, dar fara sa asiste culegerea de informatii, sau fara sa verifice sursele.

Basescu s-a mai referit la competente si la.. tinichigii. Banuiesc ca vrea mai multe scoli de arte si meserii, dar asa se exprima el. Insa in aceste scoli, cunostintele chiar trebuie bagate cu palnia in capul elevilor, si memorarea e foarte importanta, pentru a dobandi un certificat de competenta. Un tinichigiu iesit dintr-o astfel de scoala, in care a fost invatat doar sa caute pe Google, nu prea inteleg cat de competent ar fi.

Hendrix spunea...

O mare lacuna a invatamantului romanesc este ca se bazeaza preponderent pe asazisa ,,memorie'', mai exact redarea mecanica a unui text pe care nu il inteleg. Adica invatarea pe de rost a unui text pentru un test anume . Rezultatul? Se uita in scurt timp tot ce s-a ,,invatat''!
Solutia? 1. Sa invatam sa GANDIM! Atata timp cat nu gandim ceea ce vrem sa stim si doar memoram rezultatele vor fi nule.
Profesorii nu pun baza pe gandire, ei fac in continuare ceea ce stiu, asa cum au fost invatati.
2. Sa invatam sa COMUNICAM! Exista oare un real dialog intre profesor si elev? Daca ar exista un adevarat dialog profesorul si-ar da seama daca o lectie a fost invatata, adica inteleasa sau doar memorata.
3. Invatamantul este in mare parte teoretic, multe informatii sunt cu mult peste nivelul normal. Practic, termini ceva si nu te pricepi realmente la nimic.
4. Programa este excesiv de incarcata, fiind un chin atat pentru profesori cat si pentru elevi. Ce sens are supraincarcarea programei cu informatii de care nu este nevoie? Niciunul.
Daca pe timpul lui ceasca era vorba cu ,,ei se fac ca ne platesc, noi ne facem ca muncim'', elocventa pentru atitudinea fata de munca, acum as putea spune ca in invatamant este valabila aceasta:,, noi ne facem ca invatam, ei se fac ca ne invata''!

Deceneu spunea...

Tema invatamantului e importanta si ar fi mult de discutat.
Nu era grozav nici in perioada comunista, dar nici acum.

Eu am fost intotdeauna un adversar al acumularii de cunostinte de tip enciclopedic, si pentru ca memoria nu ma ajuta.
In clasa I-a am fugit de la scoala cad am aflat ca se vor impartii poezii pentru serbarea de sfarsit de an, si eram cel care lua premiul I. :)

Ulterior am avut acut sentiment ca invatamantul nu te invata sa inveti si asta ar fi cel mai important pentru autoinstruire.

Cred ca trebuie sa existe o corelatie intre acumularea de cunostinte si corelarea lor.
Dupa fiecare examen incercam sa-mi sterg memoria sa fac loc la alte cunostinte, detalile se evaporau dar scheletul ramane.

Vad pregatirea indivizilor a pe un copac, cunostintele concrete, detalile sunt frunzele care cad, dar ramurile rama si dupa trecerea iernii, si pe acele ramuri/cunostinte cumulate anterior cresc alte ramuri.
Asa se dezvolta si competenta unui om, pe masura ce baza se consolideaza se construiesc alte etaje.
Ca sa cauti o informatie, trebuie sa existe un bagaj de cunostinte, sa sti de ce fel de informatie ai nevoie, la ce exigente sa raspunda ea, unde ar putea fi gasita etc..
Si dupa ce gasesti o informatie trebuie sa fi capabil sa analizezi din mai multe variante care satisface cel mai bine cerintele.
Instruirea nu se reduce la asimilare mecanica, dar fara asimilare de cunostinte nu ai ce prelucra, nu sti cu ce si cum sa jonglezi.
Programa scolara si cadrele didactice ar trebui sa fie ghidul care te orienteaza pe drumul cel mai usor accesibil, cel mai eficiet si in ideea asta metodele pedagocige sunt esentiale.
din pacate despre metode si programa nu se discuta, toata reforma invatamantului in viziunea Presedintelui este o reforma de costuri, "costa prea mult", "cheluieli inutile care scot filozofi"

Claudia Muresan spunea...

Invatamintul bazat pe 'competente' e pentru sclavi. Ii invata sa duca tava, nu? Cele mai bune scoli din lume sunt si extrem de dure. Asa ca sa lasam bogatii sa-si trimita copiii la scoli unde se trudeste, iar ceilalti sa se ocupe cu jocuri de societate la scoala. Un alt exemplu de cliseu inghitit pe nemestecate de semidocti aflati in pozitii de a-si da cu parerea despre tot si toate.

Draghi spunea...

Pentru cei care inteleg limba germana, Prof. Dr. Dr. Manfred Spitzer prezinta experimente care arata de ce televizorul si internetul nu pot inlocui scoala aici, aici, aici, s.a.m.d. (Arhiva completa, extrem de interesanta, aici.)

E incredibil cat e in stare sa distruga acest Basescu. Ne-a falsificat trecutul, ne distruge prezentul, ne-a amanetat viitorul, si acum incearca sa ni-l si distruga. Nu mi-am putut imagina ca poate exista o fortza malefica atata de perversa.

Draghi spunea...

Inca ceva... Pentru cei care nu isi pot imagina cum ar arata o societate modelata dupa dorintzele lui Basescu, recomand filmul Ideocracy.

Lilick Auftakt spunea...

@Hendrix

Sigur, invatarea inseamna mult mai mult decat simpla memorare. Iar memorarea trebuie sa fie eficienta.

@Deceneu

"Instruirea nu se reduce la asimilare mecanica, dar fara asimilare de cunostinte nu ai ce prelucra, nu sti cu ce si cum sa jonglezi."

Exact!

@Claudia

Pai banuiesc ca asta isi doreste: chelneri. Parca a si spus. :) Ma mira si pe mine cum si altii au inceput sa vorbeasca despre ... competente si cu cata usurinta.

@Drgahi

Merci mult.:) Ce bine ar fi daca s-ar putea si traduce filmele. Dar cine sa o faca? Basescu e odios. A spus ca vrea chelneri si tinichigii si acum se chinuie o armata sa-i faca pe plac.

lucian burjuiul spunea...

voiam sa scriu ceva stufos si ulterior am renuntat. dupa ce m-am "recalificat" la locul de munca, practic o doua facultate (sau a 3-a) ... am ajuns la o concluzie arhicunoscuta: informatia e putere.
scoala e baza. de acolo poti construi. inca un lucru - mi se pare foarte potrivit sportul de performanta combinat cu scoala.

Lilick Auftakt spunea...

@Lucian

Tara te vrea REPEDE competent. Cu informatia mai vedem... Se gaseste pe Google. Se pot da si diplome pentru asta, banuiesc. :)) Glumesc. Tu vrei sa faci toata viata facultati. Tz. tz, tz. :)

Claudia Muresan spunea...

A!, sa-i ia pe toti 'la partid', sa invete de tineri 'competente', ca EBA. Scoala scoate timpiti, partidul scoate doctoranzi, asistenti si profesori universitari, nu? Pe 'competente', nu pe cunostinte care se gasesc si pe gugăl. Dai un search Gibbon pe gugăl, si deodata stii totul despre caderea Imperiului Roman, nu? Poate iti da si curaj sa te oferi sa predai un curs la Dimitrie Cantemir pe tema asta. Si cu asemenea 'competente' nu te vor refuza cu siguranta.

iceman spunea...

Fratele meu a castigat premiul I la olimpiada nationala de electronica ceea ce ii dadea dreptul de a fi admis, fara examen, la o facultate de profil. A fost respins de Politehnica doar pentru ca ei primeau, in aceste conditii, doar castigatori ai olimpiadelor de matematica si informatica. Intrebarea fireasca este" Cata electronica stie un olimpic la mate?" si "Cat timp este necesar pentru a forma un specialist de la zero, cat timp ii va lua acelei persoane sa constientizeze daca poate si vrea sa profeseze in acel domeniu?" Nu e timp pierdut?
Mai mult de jumatate din cunostintele dobandite in doisprezece ani de scoala le-am uitat pentru ca nu am avut unde sa le aplic. Nimeni nu mi-a spus unde sa folosesc datele pe care le-am memorat. Asta e marea hiba a invatamantului si motivul pentru care calitatea acestuia scade. Nu trebuie sa dam intr-o extrema si sa eliminam tot ce nu tine de tehnica unui anumit domeniu insa trebuie sa ne axam mai mult pe stimularea gandirii, elevul trebuie sa vada cu ochii lui cum si unde sa puna in practica ceea ce a invatat. Ganditi-va la acele mii de pagini de comentarii ale textelor literare invatate pe de rost in loc ca elevii sa fie indrumati sa le comenteze singuri, sa interpreteze si sa aplice principiile de baza ale materiei.
Domnul Profesor Iftenie, la cursul sau de medicina legala, nu punea studentii sa memoreze niste date ci le prezenta in contextul aplicabilitatii lor practice iar asa mi-a fost mai usor sa inteleg despre ce vorbea.
Parerea mea este ca invatamantul ar trebui sa se desfasoare mai mult in exteriorul salii de curs, sa avem laboratoare dotate, sa stimulam activitatea de cercetare in biblioteci, muzee, teatru chiar. Trebuie sa imbracam informatia intr-o forma care sa spuna de la sine care este caracteristica si rolul ei.
Internetul si media nu sunt nocive in esenta lor ci scopul in care se apeleaza la ele si acolo trebuie sa umblam noi.

Teo Negura spunea...

Ca promotor inversunat al posesorilor de competente multiple, Traian Basescu nici nu putea fi mai potrivit in a divaga pe marginea subiectului. Priveste numai Guvernul Romanie si-o sa exclami traznita: cata competenta! Nu-i asa?:))

lucian burjuiul spunea...

@lilick
nicidecum, m-am plictisit si la prima, ba chiar am "aprofundat" un an.

evident ca poti conduce mai usor niste tantalai scoliti cu google timp de 12 ani. platind prost profesorii ii fortezi sa plece. reducand treptat cantitatea de informatii si implicit actul de invatamant scazi si calitatea absolventului. ataci pe ambele parti ca sa obtii un rezultat usor manipulabil.
mai ieftinesti si alcoolul, dai liber la manele si ai electorat fidel cat cuprinde.

cand o sa le pui o intrebare o sa dea un search si enter. cu conditia sa aiba un calculator si internet. va fi mai greu in primii ani pana invata sa scrie si sa citeasca.

cineva spunea...

@Lilick,
Sunt de acord intr-o oarecare masura cu cele citate de tine. Spun intr-o oarecare masura pentru ca si aici lucrurile trebuiesc impartite. E una sa acumulezi cunostinte dupa o programa riguros si atent imbunatatita si una e sa acumulezi cunostinte de-a valma dupa o programa scolara care numai cunostinte nu te ajuta sa acumulezi. Am copil si stiu ce vorbesc. E printre primii trei in clasa iar nivelul clasei este ridicat. Insa, in ultimul timp este din ce in ce mai vehement impotriva scolii. Le baga vrute si nevrute cu palnia in cap. E extrem de obosit. Pe vremea mea (ce departe suna, da, pe vremea lu' ceasca) de abia asteptai sa mergi la scoala. In plus aveai timp sa stai o gramada in fata blocului cu copiii si sa-ti faci si temele. Acum acest lucru nu se mai intampla. Nu mai au timp de joaca deloc. E pacat!

lucian burjuiul spunea...

iceman a spus foarte bine in incheiere internetul si media nu sunt nocive... e asa de multa informatie, chiar de calitate, pe internet. trebuie sa stii unde sa cauti, sa insisti, pentru ca multa nu e la primul click.

cateodata sunt de parere ca si prea multa scoala tampeste dar consider ca viitorul nostru in sens bun sta in cresterea actului de invatamant, intr-un buget mare pentru invatamant/cercetare. rezultatele se vor vedea peste 20 de ani.

lucian burjuiul spunea...

o adaugire.... s-ar putea interpreta din ce-am scris mai sus ca am insistat cu studiile, ceea ce nu e adevarat. trebuie sa mentionez ca dupa prima facultate m-am oprit. m-am inscris la a 2-a dar nu m-am mai dus...
iar printre cele mai oribile cosmaruri e unul in care sunt anuntat de la facultate ca desi mi s-a inmanat diploma tot mai am de dat unul sau doua examene, moment in care ma trezesc.

Vania spunea...

Păi, nici nu ştiu la ce-ar mai trebui şcoală, de vreme ce este Google!

dramoleta spunea...

Il rog pe Basescu sa nu-si mai chinuie creierul cu chestii de genul asta. Problema e rezolvata! Copiii nu mai invata nimic la scoala. Mai exact, copiii nu fac scoala deloc. Ma mir ca nu l-au informat pana acum "serviciile".


offtopic-sau poate nu /floor

http://apropotv.protv.ro/video-centura-neagra-la-lectura/32205

Stoica Adrian spunea...

Am citit articolul din Dilema. Mi se pare destul de slab, iar autorul are o pozitie extrem de partizana. Lucrurile nu sunt asa de simple. Unele afirmatii nu sunt exacte sau sunt incomplete. Constructivismul nu se reduce la Vagotski, exista multe nume sonore care au legatura cu constructivismul, de exemplu Piaget.
In legatura cu incatamantul extrem-oriental, exista o indelungata traditie a "tocitului", dar e absurd sa spui ca exista doar trei tari in care exista un invatamant bazat pe "tocit", acesta este incurajat in toata lumea extrem-orientala si islamica, dar rezultatele sunt diferite, depinde si de curricula. Tot despre cele trei tari, autorul afirma ca dau cei mai multi specialisti in orice domeniu, si probabil ca asa este, dar sa nu uitam ca, impreuna, reprezinta aproape jumatate din omenire si dau, de asemenea, si un numar extrem de mare de analfabeti.
Atunci cand vorbim de rezultatele scolilor orientale, trebuie sa vedem lucrurile intr-un context mai larg. Studentii asiatici din SUA sau Canada au, in general, rezultate exceptionale, in ciuda barierelor lingvistice si culturale, dar acest lucru nu poate fi pus doar pe calitatea exceptionala a scolilor secundare din tarile respective, dupa cum nici performantele liceenilor asiatici nu pot fi puse exclusiv pe seama scolilor primare pe care acestia le-au frecventat. In general, asiaticii obtin rezultate foarte bune chiar si atunci cand sunt nascuti pe pamant american, si unul dintre motive este, cred, cultura familiilor respective, traditiile extrem de puternice etc. Sa mentionam, de exemplu, ca in India este o traditie a pre-casatoriilor intre copii, aranjate de parinti. Ei bine, daca, sa zicem, parintii au convenit sa isi casatoreasca copiii, iar intre timp baiatul a invatat, si-a dat un doctorat in Statele Unite, iar fata, sa zicem, a ramas in satul ei, analfabeta, baiatul se intoarce pentru a se casatori cu cea care i-a fost harazita de catre parinti si ramane cu ea toata viata, in ciuda clivajului intelectual imens, pentru ca asa cere traditia!
Crede ca ar trebui asigurata o libertate a optiunilor, dar un sistem unitar de examene si acreditari.
Este adevarat ca televizorul tampeste oamenii? Unele programe, cu siguranta da. Ok, dar atunci la ce e buna telecomanda? Internetul ne face mai prosti? Atunci, sa renuntam la el!
Nu, solutia nu este aceea sa folosesti doar tabla si creta, ca acum o suta de ani, atunci cand ai la dispozitie, sa zicem, o tabla inteligenta, solutia este sa folosesti tabla inteligenta intr-un mod cu adevarat.
inteligent.
Of ... as avea de vorbit de behaviourism, adica de "filosofia" pe care s-a fundamentat tot ceea ce inseamna civilizatie industriala, inclusiv invatamantul si educatia. As mai avea, de vorbit, de asemenea, de cognitivism, de constructivism, de inteligente multiple, de multe ...
Doua lucruri mai vreau sa punctez, si anume:
1. 90% din joburile existente, la un moment dat, pe planeta, solicita "competente" care pot fi dobandite intre cinci minute si una-doua saptamani, doar 10% din joburi presupun cunostinte, deprinderi, aptitudini care nu poat fi asimilate, formate, activate, decat cu pretul a sapatamani, luni, ani de studiu, de pregatire, de invatatura ... si
2. In general, oamenii discuta, in proportie de peste 90% despre vreme, copii, politica, sport, muzica, mondenitati, filme, sex, agricultura etc. si nici macar 10% despre teoria lui Galois, modelul Bohr-Sommerfeld, rotacismul transilvanean, filosofia lui Wittgenstein sau alte asemenea ...

Stoica Adrian spunea...

Pentru Radu Portocala: 20% dintre elevii aflati in ultimul an de liceu, in Franta, au dificultati de scriere/citire?! Ei bine, fata de noi, e un rezultat excelent, citisem, nu stiu unde si acum nu caut, ca la noi procentul trece de 50%. Si problema nu este ca sunt doar idioti, dar sunt si mitocani, prost-crescuti, plini de fumuri ...

monica spunea...

Ca profesor, care la sfarsitul acestui an scolar se va pensiona, trebuie sa remarc faptul ca sunt, in mare masura, de acord cu cei care au facut comentarii la acest subiect. Sigur ca ar fi foarte multe de spus in legatura cu invatamantul actual, care, dupa parerea mea, se afla intr-o mare suferinta. Din '90 incoace se tot "reformeaza", dar, din nefericire, putem constata cu totii ca nu e asa, iar rezultatele se vad, nu numai in scoala. Le putem lesne observa pe strada,in pauze, la scoala, la televiziuni, in parlament, in guvern etc.(L-am vazut pe dl Videanu scriind, la o emisiune a lui V. Ciutacu, mi se pare, ca "...dl Blaga v-a fi primarul...!!!).Cauzele sunt multe si nu as vrea sa intru prea mult in amanunte. Programele sunt excesiv de incarcate (semn ca cei care le elaboreaza n-au habar de psihologia copilului si nu tin seama de particularitatile de varsta ale elevilor; de aici reactia de respingere din partea acestora, dar oare care adult ar putea face fata unei activitati intelectuale de cel putin 8-9 ore/zi cum li se pretinde elevilor, si asta zi de zi !). Activitatea didactica presupune : predarea (aici tine de maiestria fiecarui profesor cum o face si cu ce mijloace), invatarea (iar copiii nu stiu sa invete) si evaluarea (acum aceasta se reduce la evaluari scrise si nu de multe ori constatam ca elevii nu stiu sa se exprime oral).Latura educativ-formativa este de prea multe ori neglijata de catre profesori, din varii motive, iar drepturile elevilor sunt intelese de acestia in functie de posibilitati si modele.Prea desele experimente la care au fost supusi, prin examene de capacitate, teste cu subiect unic s.a. au condus la un soi de degringolada, ale carei victime au fost/sunt copiii si parintii lor. De ce nu erau bune examenele de admitere la liceu ? E mai buna repartizarea computerizata? Dar admiterea la facultate nu era un mod de a selecta pe cei care intr-adevar doreau sa faca una? De-a lungul anilor, ni s-au cerut propuneri, pe care, cu buna credinta le-am facut, dar nimeni nu le-a luat in seama. Acum sunt destui absolventi de facutate, unii chiar a 2-3 facultati, cu masterate si alte cursuri postuniversitare, care "dau" bine la CV, dar nu stiu sa converseze cu un interlocutor si nu au o cultura generala elementara. Nu stiu ce va fi in viitor, dar, dupa 20 de ani de la revolutie, ceea ce vedem nu ne da prea mari sperante, din pacate.

Anonim spunea...

Da, să te înveţe să gândeşti...
Adică ce?
Să te înveţe să-ţi organizezi materia de studiu.
Să te înveţe şă iei notiţe apelând la prescutări, simboluri şi esenţializând ideile.
Să te înveţe să-ţi găseşti bibliografia.
Să te înveţe să extragi ideea, s-o notezi şi s-o ambalezi ulterior cu propriile tale cuvinte, ceea ce
presupune un vocabular, desigur.
Să te înveţe să citeşti. Să te concentrzi. Să rezumi. Să
dezvolţi.
S-a demonstrat că se poate practica un body-buildind
pentru SNC, mai precis pentru creier, aidoma celui practicat în
culturism.
Memorizarea unor cunoştinţe contribuie la dezvoltarea
masei cerebrale, învăţarea limbilor străine contribuie de asemenea.
Efortul intelectual de memorare, (de stocare) şi de prelucrare a informaţiei este esenţial în
dezvoltarea a ceea ce se credea, până de curând, că nu se poate dezvolta, respectiv a masei neuronale.
Când un elev primeşte notă maximă pentru un referat luat
copy-paste-print de pe net, iar altul ia notă minimă pentru un referat conceput de el, în urma unei documentări personale la bibiotecă, doar pentru că este
scris de mână (el neavând PC), deoarece prof-ului îi este mai comod să citească Arrial-12 decât olograf, (caz des întâlnit), la ce să te aştepţi?!
Emisiile toxice ale tembelului din dealul Cotrocenilor nu trebuie să deruteze pe nimeni!
Ce-are a face tembelistul ăla, care-şi face campanie cu
manelişti, interlopi şi lingăi (Udrea, Ungureanu, Cotoi), cu procesul cunoaşterii, cu asimilarea cunoştinţelor, cu educaţia sau cu adevărata cultură?!
În fine, deocamdată s-a dovedit că avem prea mulţi profesori. Cu vreo
15.000.
Eu zic că la elevi situaţia e similară. Sunt mult prea mulţi. Să-i mai dăm afară, că le-ajunge internetul, până la Bac, cel puţin!
Aş mai completa cu vreo două vorbe stămoşeşti, dar mă opresc aici.
Toată lumea ştie de ce!

Lilick Auftakt spunea...

Excelenete comentariile. Nu pot comenta, ca sunt prea lungi si complexe, si ar trebui sa scriu si eu inca pe atat cat voi. Mi-ar placea sa vada si sa intre si alti profesori. Dar deocamdata mi-am mai propus sa contactez profesori din strainatate, si am si inceput, ca sa ii rog sa isi dea cu parerea pe subiect, in cadrul unor articole. Astept cu placere... :)

@Monica,

Pentru ca mi se pare ca nu ai mai postat aici, vreau sa iti spun bine ai venit. :)

Anonim spunea...

Părerile mele sunt de diletant.
Nu sunt implicat în procesul de învăţământ. Bine că nu sunt, aş zice...
Dar mama a fost profesoară, de matematică, tatăl fizician, eu am fost elev, copiii mei la fel. Am prieteni profesori, unii la nivel universitar, alţii la nivel liceeal sau gimnazial. Ne povestim... Aflăm...
Aşa că vorbesc dintr-o oarecare experienţă. Dureroasă, aş preciza!

Anonim spunea...

De acelasi lucru se vaita si profesorii nostri, elevi care vin tot mai slabpregatiti tocmai pt ca li se dezvolta competente. Vezi elevi care nici sa se orienteze in spatiu nu mai stiu, dar au competente. Sistemul cu manualele alternative a distrus tot ce a fost bun in invatamant si ma bucur ca am fost una din ultimele generatii care a avut parte de manualele acelea pline de informatie. O sa ajungem sa se faca examenele de matematica ca la americani, cu calculatorul de buzunar pe masa. Nu sunt in stare sa faca adunarile, scaderile, impartirile si inmultirile. De ecuatii nici nu se mai pune problema.
Daca distrugem elevii facandu-i sa creada ca le dezvoltam competente atunci suntem in stare sa le distrugem viitorul. Capacitatea lor mentala acum se dezvolta si daca le luam si asta ii distrugem fara a avea vreodata posibilitatea de a-i reface la loc.

Anonim spunea...

Am avut placerea de a scrie articolul comentat de domniile voastre. Le multumesc tuturor celor care l-au citit si si-au luat ragazul sa il comenteze.Observatiile lui Adrian Stoica mi s-au parut articulate si la obiect, desi se opun parerilor subsemnatului. Articolul pare neargumentat, lacunar si partizan din cauza scurtimii. Care e datorata formatului revistei.
Articolul nu s-a vrut decit ca o replica la fraza "trebuie sa se termine cu toceala". Ca sa revin la observatiile lui Adrian Stoica, structura familiala autoritara, mentalitatea disciplinata a Extremului Orient explica succesul chinez, japonez si indian in orice scoli. Cit despre eshecul Orientului Mijlociu in studii universitare si in cercetare, uf - e o carte intreaga de scris despre asta. J. Needham a scris noua volume groase numai despre "de ce au inventat chinezii busola, si n-au avut la ce s-o foloseasca, si de ce au inventat praful de pusca, si nu si tunul".
Basically, mentalitatea explica o mare parte din atitudinea fata de studii a unui popor sau a altuia.
Oricum, observatiile domnului Stoica sint remarcabile si profunde. adresa mea de mail e
afrasiab30, pe gmail, desigur.

Lilick Auftakt spunea...

@Dan Ungureanu

Bine ai venit! Si ma bucur daca opiniile de pe aici ti s-au parut interesante. Asta insa era o tema de dezbatut mai pe larg, pe un forum. Insa pe forumuri nu prea are vizibilitate. Aici avem dezavantajul ca trebuie sa schimbam mai des temele, dar vizibilitatea in online e mai mare. In fine, tema ma intereseaza si chiar am cautat opinii. Nu prea am gasit. Asadar m-am bucurat cand am vazut articolul tau, care pare chiar curajos. Nu stiu de ce profesorii nu prea au impulsul, tragerea de inima, curajul poate, sa scrie ce gandesc.

Vreau sa te intreb daca ai un blog. Daca nu, si mai ai articole care crezi ca pot folosi opiniei publice si unei corecte informari generale, te rog sa mi le dai sa le public. As face-o cu placere. Oricum, te voi contacta si pe e-mail. :)