"Din 156 de articole cate are Constitutia, doar la o prima verificare vei constata ca sunt incalcate frecvent cel putin 20. Exemple: dreptul de a munci - cu decizia de a trimite lumea in concediu fara plata, dreptul la proprietate - casele nationalizate, proprietarii evacuati, secretul cores pondentei, cenzura - functioneaza din plin cu metode „economice”, accesul la informatiile publice - vezi acordul cu FMI sau justetea impunerilor fis cale. Ce sa mai vorbim de ordonantele care inlocuiesc cu succes legile organice sau de recentul caz „Udrea”... Lista poate continua mult timp, dar este mult mai corect sa cititi tabelul alaturat. Din pacate, veti observa ca Legea fundamentala a devenit subiect de amuzament, si nu garantul unui stat de drept, asa cum ne-am dorit cu totii." - Financiarul
Care sunt prevederile incalcate frecvent?
ARTICOLUL 1
4. Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale.
5. In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.
ARTICOLUL 23
11.Pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata.
ARTICOLUL 28
Secretul scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri postale, al convorbirilor telefonice si al celorlalte mijloace legale de comunicare este inviolabil.
ARTICOLUL 30
2. Cenzura de orice fel este interzisa.
7. Sunt interzise de lege defaimarea tarii si a natiunii, indemnul la razboi de agresiune, la ura nationala, rasiala, de clasa sau religioasa, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violenta publica, precum si manifestarile obscene, contrare bunelor moravuri.
ARTICOLUL 31
1. Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit.
2. Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra problemelor de interes personal.
ARTICOLUL 33
1. Accesul la cultura este garantat, in conditiile legii.
2. Libertatea persoanei de a-si dezvolta spiritualitatea si de a accede la valorile culturii nationale si universale
nu poate fi ingradita.
ARTICOLUL 34
1. Dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat.
2. Statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea igienei si a sanatatii publice.
ARTICOLUL 35
1. Statul recunoaste dreptul oricarei persoane la un mediu inconjurator sanatos si echilibrat ecologic.
ARTICOLUL 41
1. Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este libera.
2. Salariatii au dreptul la masuri de protectie sociala. Acestea privesc securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de munca al femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara, repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii deosebite sau speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii specifice, stabilite prin lege.
3. Durata normala a zilei de lucru este, in medie, de cel mult 8 ore.
ARTICOLUL 46
Dreptul la mostenire este garantat.
ARTICOLUL 47
1. Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.
ARTICOLUL 49
1. Copiii si tinerii se bucura de un regim special de protectie si de asistenta in realizarea drepturilor lor.
ARTICOLUL 56
1. Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice.
2. Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.
ARTICOLUL 73
3. Prin lege organica se reglementeaza:
a) sistemul electoral; organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente;
c) statutul deputatilor si al senatorilor, stabilirea indemnizatiei si a celorlalte drepturi ale acestora;
d) organizarea si desfasurarea referendumului;
e) organizarea Guvernului si a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
h) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora;
i) acordarea amnistiei sau a gratierii colective;
j) statutul functionarilor publici;
k) contenciosul administrativ;
m) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
n) organizarea generala a invatamantului;
o) organizarea administratiei publice locale, a teritoriului, precum si a regimului general privind autonomia locala;
p) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele, patronatele si protectia sociala.
ARTICOLUL 111
1. Guvernul si celelalte organe ale administratiei publice, in cadrul controlului parlamentar al activitatii lor, sunt obligate sa prezinte informatiile si documentele cerute de Camera Deputatilor, de Senat sau de comisiile parlamentare, prin intermediul presedintilor acestora.
In cazul in care o initiativa legislativa implica modificarea prevederilor Bugetului de stat sau a bugetului asigurarilor sociale de stat, solicitarea informarii este obligatorie.
2. Membrii Guvernului au acces la lucrarile Parlamentului. Daca li se solicita prezenta, participarea lor este obligatorie.
ARTICOLUL 115
1. Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice.
ARTICOLUL 133
1. Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independentei justitiei.
ARTICOLUL 135
1. Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
2. Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice si tehnologice nationale, a artei si protectia dreptului de autor;
d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea echilibrului ecologic;
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii;
g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu obiectivele Uniunii Europene.
ARTICOLUL 136
3. Bogatiile de interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu potential energetic valorificabil, de interes national, plajele, marea teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului continental, precum si alte bunuri stabilite de legea organica fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Potensi Energi Terbarukan Yang Ada di Indonesia
-
*Potensi Energi Terbarukan Yang Ada di Indonesia* – Energi terbarukan di
Indonesia akan meningkat jika negara terus memanfaatkan energi panas bumi.
Indon...
12 comentarii:
Sunt convinsă că se încalcă toate articolele menţionate, mai grav e că se încalcă spiritul Constituţiei. Ne putem întreba dacă mai există statul român.
Nu-s jurist, dar intr-o tara plina de juristi ai lui peste, n-am de ce sa ma rusinez :)
Totusi, nu pot sa nu observ ca multe din aceste prevederi 'incalcate' sunt asa de vagi si/sau generale, incat va fi probabil imposibil sa dovedeasca cineva respectivele incalcari.
As fi preferat o lista mult mai scurta, cu cateva violari clare si usor de dovedit. Asa, nu facem decat sa vorbim vorbe.
Asa este. Dar nu de acum. De mai demult. Meteahna veche. Iar Basescu are un astfel de exercitiu de pe cand era ministru al transporturilor in Guvernul CDR cand refuza sa puna in aplicare o ordonanta de urgenta care privea siguranta nationala. Trebuia sa cedeze un teren la Braila. A facut ce a facut si s-a creat o SC mixta care avea in proprietate terenul respectiv - aflat in domeniul public al statului (?!).
Asa este. Iar spiritul Constitutiei a fost deja ingropat. Daca va dovedi si Justitia, putem emigra.
Si idiotul de Boc vrea sa reformeze statul roman dupa ce aproape ca l-a distrus impreuna cu stapanul lui!
Cam putine.....
Insa ...
:))
@Lucia
Asa e! Buna intrebare.
@Liviu
Pai asta ar trebui sa faca opozitia. Pe alocuri o face. Extrage de aici cele mai flagrante incalcari ale legii. Si daca opozitia ar fi ajutata si de sindicate si de societatea civila, atunci ar avea succes, macar in a le evidentia. Ce putem face mai departe... stii si tu: mai nimic. dar macar sa aratam.
@Craciun Florin
E foarte grav de fapt. Dar asa ne-am obisnuit cu aceste incalcari...
Asa cum ne-am obisnuit si cu gafele lui Basescu. Aproape ne-am imunizat. Cand gresea Constantinescu, cu mult mai putin, toata lumea urla. Acum...
@Tony
Ei, da. Uite cum vrea sa "reformeze" Boc.
@Jenika
Da, doar 20 :))
Corect articolul aparut in Financiarul! Afirmatia insa nu este noua, este o caracteristica a lui ba-secu. Multe din incalcarile constitutionale mentionate i s-au reprosat, pe buna dreptate, in anul 2007, cand a fost suspendat de catre Parlament. Era extrem de clar atunci ca securistul de la Anvres nu da doi bani pe Constitutie! El ramane un nemernic securist, comunist pana in maduva oaselor, un populist desantat, care are mentalitatea ceausista: legile sunt pentru prosti! Asa cum si ceasca recunostea unele drepturi ale omului doar formal, in practica fiind un violator al drepturilor omului, ba-secu respecta adeseori doar litera Constitutiei, fiind total in afara spiritului acesteia. El nu intelege nimic din spiritul unei Constitutii democratice intrucat el niciodata nu a fost un om democrat! El are o mentalitate de DICTATOR, el este insetat de puterea absoluta! Sa nu uitam de faptul ca in vara anului 2007 si-a dezvaluit intentiile la Neptun: o republica prezidentiala! Adica un stat in care presedintele sa aiba puteri sporite, sa poata demite premierul si sa dizolve Parlamentul.
Daca acum guvernul condus de ba-secu intr-un mod autoritar( sper sa nu-mi zica cineva ca iditul ala de boc ar avea vreun drept de decizie!)transforma Parlamentul intr-un fel de Mare Adunare Nationala, buna doar sa fie o masina de vot care sa valideze ,,asumarile'' guvernamentale, oare ce se va intampla atunci cand ba-secu va avea Constitutia mult visata? Asta dupa ce si-a vazut visul cu ochii pe 22 decembrie 2008, cand si-a vazut visul cu ochii inventand guvernul sau propriu! Singurul sau mare adversar este Parlamentul, daca ar putea l-ar desfiinta! Intrucat asta nu se poate, el nu vrea decat o noua Mare Adunare Nationala! Ba-secu este un PERICOL PENTRU DEMOCRATIE, mult mai periculos decat ilici la inceputul anilor '90.
@Hendrix
Da, putem spune ca Basescu e un pericol cu mult mai mare decat a fost Iliescu.
Uita-te si acum cum vrea sa puna mana pe ministerul de interne. Ca sa poata sa fure alegerile in liniste. Ne-a fost frica de Nastase in 2004 ca va ajunge un dictator (o luase pe ulei rau), si l-am votat pe idiotul asta paranoic, bolnav psihic.
@Lilick Nastase a dus pe cele mai inalte culmi CORUPTIA, ea fiind o consecinta a unui regim politic autoritar condus de un partid-stat! Fesenistii au furat destul si pana in 1996, devalizand economia, furand tot ce se putea. Intre 2001 si 2004 a fost coruptie endemica, controlata chiar de catre guvern!!!
Politic a incercat sa destructureze pd-ul! Galagiosul ba-secu s-a facut mic-mic-mic si a cerut, in patru labe, crearea Aliantei DA. In 2003. Daca nu iesea presedinte intra la puscarie! Cam asta este politica fesenista, exact ca luptele dintre bandele de mafioti din anii 20 sau 30, remarcabil surprinse in filmele lui Martin Scorsese. Diferenta intre nastase si ba-secu? Cateva biblioteci citite. Cultura, prestanta si cam atat!
Da, Hendrix, asa e. Si in plus poate ar trebui sa mai adaugam la Basescu si relatia cu serviciile, faptul ca le-a intarit in astia 5 ani... etc
art 53
patriotic act,un nou punct 0 pt salariatii bugetari si pensiile sistemului public***
dlor guvernanti,masinaria(dezmatul,obezitatea salariala si de schema(conf.celor afirmate de dvs),nu se poate remedia prin fitness sau jogging,ci chirurgical, prin liposuctie) trebuie sa poata fi oprita,exact cum,la avarie,tragi un heblu,la nevoie,deconectind curentul. altfel,se alege praful.constitutia,nu contine precizari exprese,in acest sens,dar are un articol generic(53 )[b],cred, pt.cauze de "forta majora"*****deci,intrebare:
ce se intimpla daca alunecarea economiei nationale (publice si private) pe toboganul crizei mondiale globale actuale se apropie de un punct critic-de faliment(ceeace nu ne dorim sau poate chiar si am atins acest punct, deja)?pt.eliminarea("tunderea") aberatiilor si dezmatului in sectorul de stat(nu uitati, obama, a umblat,recent, chiar la salariile directorilor de banci private) a sporurilor si pensiilor speciale(acumulate in 20 de ani de experimente, asa zis democratice), aducerea lor chiar prin diminuare(recalculare) la acelasi numitor pt. toti cetatenii tarii conf. unor noi legi unitare de salarizare si pensii, care sunt in curs de elaborare la ministerul muncii,pt. o reasezare a lor pe principii economice,predictibile de incadrare in posibilitatile bugetului de stat,in baza actualei constitutii[b],conf cu ARTICOLUL 53- restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati(slava domnului ca, parintii constitutiei s-au gindit si la "forta majora",nedeclarata explicit)- se poate da o lege in parlament de situatie de urgenta(sau altfel denumita),un fel de "patriotic act", care sa rezolve aceste probleme,precum si altele grave cu care ne vom confrunta(de ex criza alimentara,sa),fara a invoca cutuma "bunului odata cistigat..."?trebuie interesat si la ue.****://***.hotnews.ro/stiri-international-5668597-ungaria-pregateste-majoreze-tva-reduca-pensiile.htm(a 13-a pensie!,la noi nu e cazul)
****://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-5729604-california-arnold-schwarzenegger-reduce-salariile-alesilor-locali-18.htm*****://www.mediafax.ro/economic/guvernul-bulgar-reduce-salariile-ministrilor-cu-15.html?1686;4532668#comments***
nu vad cum s-ar asigura stabilitatea economiei nationale daca nu se vor tine in friu, predictibil salariile si pensiile publice,prin legi unitare si omogene.nu mai vb ca media salariilor publice trebui sa ajunga sub cele din privat,ca si in statele cu regim politic similar noua.e bine sa ne gindim din timp,inainte de a ajunge "acolo".asa ar gindi orice contabil,chiar din fostele cap-uri:intai trebuie tinute in mina cheltuielile cu salariile(forta de munca) si cu mijloacele de productie,binenteles mai mici decit veniturile.ori la noi acum e pe dos: veniturile la buget mai mici decit cheltuielile=> f a l i m e n t!
********
[b]constitutia romaniei-****://***.cdep.ro/pls/dic/site.page?id=339
ARTICOLUL 53 Restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrâns numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
2) Restrângerea poate fi dispusa numai daca este necesara într-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata în mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii."
Trimiteți un comentariu