8 sept. 2008

Leni Riefenstahl

Astazi se implinesc 5 ani de la moartea unei regizoare despre care se spune ca ar fi revolutionat la un moment dat cinematografia.

E vorba de Berta Helene Amalie Leni Riefenstahl (n. 22 august 1902 – 8 septembrie 2003), initial atleta si actrita germana, care a regizat o multitudine de filme remarcate in mod special datorita tehnicilor de expresie folosite, majoritatea nemaiintalnite pana atunci. Cele mai cunoscute realizari ale ei au fost filmele de propaganda pentru partidul nazist, motiv pentru care a fost respinsa de industria filmului postbelic.

Leni a fost prima care a montat o camera de luat vederi pe sine pentru a filma dinamic scene cu publicul pe stadion la Olimpiada de la Berlin din 1936. De altfel, aceasta editie a fost prima in cadrul careia probele au fost televizate in direct, pe ecrane special amplasate prin tot orasul. Inovatiile acesteia in tehnica de filmare pentru filmul documentar “Olympia”, rezultat in urma evenimentului, s-au dovedit a fi de mare perspectiva in transmisiunile si filmarile artistice ale evenimentelor sportive moderne.



Mai jos imagini filmate de Leni Riefenstahl (clip 2 si 3).






11 comentarii:

Anonim spunea...

Brava, nice post, Leni a fost un geniu Pacat ca apropierea de nazism a excomunicat-o ( ca pe multi altii) dupa razboi.
Eu mi-aduc aminte cum cautam ca boul viniluri cu Wagner in magazine pana s-a milostivit cineva sa-mi explice care e faza.

Anonim spunea...

@Karina. Sper să nu-ţi dea cu huo pe aici, să te acuze de nazism. De regulă, cine are curajul tău, de fapt, un act normal, e taxat de nazist. O imbecilitate.

Dar cei care s-au remarcat în propaganda comunistă, care au făcut cultul personalităţii lui Stalin, departe de a fi ciumaţi, sunt trataţi normal.

Anonim spunea...

lilick si roxana
pai ati pus prost problema aici. cunosc pe cineva la muzeul filmului din berlin care tocmai ii aranja in 2002
spatiul dedicat ei in muzeu
(deci nu e chiar asa uitata.)

ea facea filme de propaganda nazista. si ce daca le facea bine?
nu asta e problema, nimeni nu ii neaga virtuzitatea. care e diferenta dintre un fascist intelectual si un fascist necultivat?(probabil si doctorii nazisti erau "geniali" in medicina dar asta nu inseamna ca nu sunt criminali)

lilick, riefenstahl e periculoasa in cazul in care cineva ar rezona si s-ar identifica cu fascismul vazind filmele ei, precum faci tu cu rahmaninov si ortodoxia:

"Lilick spunea...


Da. Conteaza cum aranjezi toate lucrurile in acea casa.
Spui de identificarea in corpore cu religia ortodoxa. E un subiect mult prea delicat. Eu iti pot spune doar cum ma identific eu. Nu frecventez biserica. Insa atunci cand ascult de exemplu Vecerniile lui Rahmaninov (din care am postat mai sus un fragment) pentru mine valoreaza enorm. Ma incarca spiritual. Rar mi-a fost dat sa ascult o muzica de o asa profunzime. Atat de inaltatoare. Si daca vibrez la valorile ortodoxismului (si nu numai, dar acum dau exemplul asta) inseamna ca el are totusi, cel putin pentru mine, in acest context, un rol benefic."

Lilick Auftakt spunea...

@chewbacca

Eu nu am spus de Leni nici ca e uitata, nici ca e periculoasa..Iar filmele ei te pot face sa te identifici cu fascismul doar in masura in care i s-a reprosat (si aici e foarte discutabil)ca a scos in evidenta corpul svelt al atletilor germani pentru a face o diferenta de rasa in favoarea uneia dintre ele.
Da, exemplul tau cu mine si cu felul in care eu vibrez la ortodoxism prin intermediul lui Rahmaninov e ok. Si sper ca nimeni aici nu a vazut filmele Leniei altfel decat asa cum le-am vazut si eu: inovatie, arta, istorie..

Anonim spunea...

Stimata Lilick,
Va multumesc pentru acest remember Leni Riefenstahl, o artsita al carei geniu renascentist transcende epoca. Faptul ca s-a nascut intr-un loc gresit si intr-un moment gesit, faptul ca a fost dizgratiata nu diminueaza importanta mostenirii pe care ne-a lasat-o. Cele doua clipuri inserate de dvs. aici sunt mici capodopere de manuire a camerei, a luminii si a artei montajului. Stiu, Eisenstein a introdus travelling-ul in cinematografie si pan-ul si bird view-ul, in celebrul sau "Crucisatorul Potemkin" - alta capodopera inegalabila, dar Leni a dat acestor inventii un farmec si o poezie care iti taie respiratia.
Din pacate, comunismul romanesc, in afara crimelor comparabile cu cele naziste si staliniste, ne-a nefericit, o data in plus, cu artisti oficiali ca Sergiu Nicolaescu si Sabin Balasa.

Anonim spunea...

Stimata Lilick,
Cred ca mi s-a pierdut comentariul, asa ca incerc sa-l recompun. Va multumesc pentru acest remember Leni Riefenstahl, un geniu 'renascentist' care transcende epoca. Desi s-a nascut intr-un loc gresit si intr-un moment gesit, mostenirea lasata de Leni nu poate fi ignorata. Cele doua clipuri inserate de dvs. aici sunt doua capodopere neegalate, daca vorbim numai de modul de folosire a camerei, luminii si artei montajului. Eisenstein a introdus travellingul, bird-view-ul si pan-ul in celebrul sau "Cucisatorul Potemkin", alta capodopera care-ti taie respiratia. In mainile Leniei, aceste tehnici au capatat insa o poezie... cum sa-i spun? - unica. Din pacate, comunismul romanesc, comparabil in termeni de crime si cu nazismul si cu stalinismul, ne-a nefericit o data in plus cu artisti oficiali ca Sergiu Ncolaescu si Sabin Balasa. Un regim de import, in care nimeni nu a crezut o clipa si care a produs o multime de rebuturi veleitare.

Lilick Auftakt spunea...

@anonim

Nu se pierde nimic. Dar dureaza putin pana le vad si le scot de la moderare.

Lilick Auftakt spunea...

Bineinteles ca daca vad pe aici comentarii cu aluzii fasciste sau antisemite le sterg imediat.

Anonim spunea...

Scuze pentru impacienta. Oricum, va multumesc ca le-ati publicat pe amandoua,. Acum vad si eu ca sunt un pic diferite. Al doilea e mai... complet:-)

Lilick Auftakt spunea...

Cu placere, @anonim

Am observat si eu o mica diferenta intre ele.

Anonim spunea...

A mai fost unul bun cu camera: Dziga Vertov... Dar nu cred ca rusii sa fi fost atit de pastratori cu filmele lui... :(