12 ian. 2010

"Romania tacuta... Cum o facem sa vorbeasca?


Ionut Iancu imi trimite o leapsa: “Romania tacuta… cum o facem sa vorbeasca?” Eu cred ca trebuie sa incepem sa ii incurajam pe oamenii de langa noi. E cel mai usor sa ii convingem pe cei cu care avem ceva in comun. Sa vorbim cu colegi, cu prieteni, si sa comunicam in scris, pe bloguri. Mi-am impus de ceva timp ca atunci cand gasesc oameni cu idei valoroase sa ii indemn sa scrie, sa ii incurajez sa-si exprime opiniile. Si sa-si faca bloguri. Uneori am reusit. Voi continua.

Cineva ma intreba: « dar cum ajungem la oamenii de la baza tarii? ». Oarecum cu alte cuvinte... Dar asta era ideea. Cum ajung ideile noastre sa fie imbratisate si de oameni cu care nu avem in viata de zi cu zi contacte ? Pot fi preluate de mass-media? Desigur. Pot fi preluate de partide? E chiar ideal. E calea cea mai buna de a ajunge la cei pe care nu ii cunoastem, si care poate nu urmaresc nici stirile.

I-am urmarit astazi pe Victor si pe Crin la Vorbe Grele. Au vorbit si despre Miscarea Violet. Si le multumesc enorm pentru cuvintele frumoase. Si mai ales pentru ca am simtit gandurile noastre intr-unul singur. Le-am simtit emotia, si sper ca si ei mi-au simtit-o. Lucrurile astea se intampla undeva, dincolo de politica. Mult mai sus... Dincolo de o comunicare uzuala.

L-am auzit pe Crin spunand ca personal va da o si mai mare importanta comunicarii online. A spus-o cu convingere. Si ca partidul va fi deschis societatii civile pentru dezbateri. Atat in interior, cat si in exteriorul lui. Nici nu va imaginati poate cat m-a bucurat sa aud asta. Am asteptat sa aud aceste cuvinte. Si va scriu pentru ca stiu ca multi dintre voi va bucurati.

Unii veti spune ca nu vom reusi sa schimbam prea multe. Eu zic sa incepem schimbarea cu noi si cu cei de langa noi. PNL face un pas. Isi deschide portile spre comunicare. Pana acum Crin s-a tinut de cuvant si nu am niciun motiv sa nu il cred. In plus, cei care au vrut, au putut comunica cu liberalii si pana acum. Insa e altceva sa auzi ca asta devina o politica a partidului.

Despre asta scrie si Alina Gorghiu, pe blog, pe tema « Personaje sau idei? » O citez : « Trebuie sa oferim sansa sustinatorilor sa se faca auziti si ascultati. Acceptarea ideilor din exterior este cheia catre o politica echilibrata. »

Trimit leapsa mai departe pentru Anca Radu, Claudia Muresan si Mihai Voicu. Si ii rog sa scrie cum isi imagineaza proiectul asta al PNL de deschidere spre societatea civila si spre « Romania tacuta », asa cum frumos o numeste Ionut. Cum ii facem pe oameni sa vorbeasca, sa scrie ? Sigur, Mihai Voicu e el insusi un exemplu de liberal deschis spre comunicare. Poate ar fi interesant sa scrie cum l-a ajutat asta. Daca i-a folosit... Ce le recomanda colegilor...

20 de comentarii:

Radu Portocala spunea...

Acum doi ani, cind Calin Popescu-Tariceanu era inca prim ministru si presedinte al PNL, a lansat o campanie similara: deschiderea usilor partidului in fata societatii civile si a intelectualilor. Prea putini, insa, au fost cei care i-au trecut pragul.

Lilick Auftakt spunea...

Domnule @Portocala

Da, stiu campania respectiva. Au aparut cateva articole si in presa. Problema e ca pe domnul Tariceanu nu l-am simtit prea convingator. Si poate nici genul asta de comunicare online nu exista la stadiul asta. Si mai e ceva. Pe atunci inca multa lume mai credea in Traian Basescu. Mai multi decat acum. E o diferenta mare intre cat de putini eram atunci pro PNL, in online, si cati suntem acum.
Blogosfera e calea cea mai usoara de comunicare a ideilor. Nici eu si nici dvs nu aveam bloguri in 2007. Multi altii nu aveau. Nici Tariceanu, nici Crin. Stirile de pe bloguri nu erau imediat preluate in presa. Lumea avea un acces mai mic la ele.
Cred ca acum e o situatie ideala pentru deschidere si pentru dezbateri. Crin si PNL trebuie sa profite.

Lilick Auftakt spunea...

Domnule Portocala,

Am scris mesajul de mai sus si nici nu m-am gandit, de fapt, la ce e cel mai important... Acum cativa ani nici nu visam sa pot discuta cu dvs. :)

Anonim spunea...

Înţeleg că "România tăcută" e o sintagmă lansată de Voiculescu. Dan Voiculescu, la o emisiune cu Ţiriac, Ion Ţiriac, pe A3, moderată de Gabriela Vrânceanu Firea, vezi: http://danvoiculescu.net/blog/
Până la urmă, mare e grădina blog-erilor...
Asta contează mai puţin. Ce contează e evoluţia conceptului, mai precis ce urmează să se întâmple.
Cum, adică, se va dovedi România: surdo-mută, autistă, bebeluşă în primele săptămâni de viaţă, adolescentă în criză emo, adultă depresivă sau bătrână dezinteresată de conversaţie?!
Sau, după o scurtă frenezie a comunicării, nu se va descoperi nimic, mai precis nimic nou...
În fond, Ana a fost redusă la tăcere de propriul soţ iubitor, iar de mioara care trebuia să-i transmită mamei mesajul fiului vrâncean (nici o legătură cu moderatoarea...) nu am aflat încă să fi început a vorbi, vreodată...
Dar experimentul a început, aşteptăm cu interes primele rezultate!

Lilick Auftakt spunea...

@Toni

Da. Am vazut si eu pe blog la Ionut, dar nu citisem articolul pe care mi-l semnalezi. Apare acolo sintagma. De unde se vede ca ideile, sau sintagmele.. daca sunt pozitive, daca exprima ceva, daca pe baza lor se poate construi ceva... poate alte idei, nu conteaza pana la urma cine le emite. Ce urmeaza sa se intample? :) Depinde ce vrem. Ma refer la noi ca... romani. In rest, mie personal nu mi-e greu sa traiesc intr-o Romanie cu mult mai mica. :)

Liviu spunea...

Aveti dreptate, fata de acum 2 ani s-ai facut progrese insemnate, inclusiv in dezbaluirea adevatei fete a regimului Basescu.

Desigur, progresele sunt lente, dar sper ca macar atunci cand o candida Basescu pentru al treilea mandat ele sa se dovedeasca eficiente :)

Lilick Auftakt spunea...

@Liviu

:)) Esti mortal.

Draghi spunea...

Tja... Asta e o problema de principiu. Cum faci ca Romania de bun simtz sa o combata pe cea nesimtzita fara a ca prima categorie sa se transforme automat in cea de a doua.

In ultima instantza, intrebarea e: cum sa combatzi raul fara sa devii rau (asta daca nu cumva ai parinti in cele mai inalte pozitii :D )?

As vrea sa stiu si eu raspunsul la aceasta intrebare, pentru ca raul e mai eficient decat binele cand vine vorbaa de a-si apara propriile interese. Dar poate e suficienta si o solutie de compromis, cantitativa. Adica sa avem si noi "raii nostri".

Lilick Auftakt spunea...

@Draghi

Pai... am niste idei dar putem sa punem intrebarea asta.

Anonim spunea...

Păi, eu văd că trăim deja într-o Românie "mult mai mică"!
Deocamdată e împărţită în două, noi populăm jumătatea ailaltă, aia multicoloră, aia care nu e oranj.
Ce-i drept, pe zi ce trece văd că tot mai mulţi sar zidul, să nu zic gardul, în partea noastră, ultimii veniţi, "FEDERAŢIA ASOCIAŢIILOR DE PENSIONARI DIN SISTEMUL PUBLIC", din Piteşti, vezi:
http://www.pesurse.ro/2010/1/11/ncepe-revolta-pensionarilor.html
dar mai e mult pânp la reîntregire...
Mai ales că, în timp ce alegătorii se îmbulzesc să sară pârleazul din zona zoster... ăăă... oranj, aleşii se accumulează dimpotrivă, vezi dezertările săptămânale spre "pd minus l", vorba Roxanei...
Şi mai văd o Românie ceva mai vorbăreaţă, cel puţin pe bloguri!
A fost nevoie de un spaţiu virtual ca să întreţinem o conversaţie... mă rog, o comunicare reală!
Tot e bine.
În curând o să vedem o micuţă rezervaţie oranj, cu aleşii lor, înconjurată de o Românie multicoloră, alegătorii şi aleşii ceilalţi! Asta dacă nu ne-ntindem prea mult la vorbă!

ShellyNixTheMan spunea...

Te slăvim, dragă Nutzy, femeie fatală,
Tu eşti pentru Băse amanta-ideală,
Blondină, sexoasă, cu trup de felină,
Oferi Dictatorului plăcere divină !

Frumoasă, iubită de Tiran şi Popor,
Oh, Nutzy, îţi jur, chiar şi eu te ador !

Noi am vrea, dragă Nutzy, să fii premier,
Să conduci România în al nouălea cer,
În partid vrem să fii mereu Number One,
Fiindcă tu eşti urmaşa lui Vodă Traian !

Frumoasă, iubită de Tiran şi Popor,
Oh, Nutzy, îţi jur, chiar şi eu te ador !

Te susţinem, Nutzyka, împotriva canaliilor,
Împotriva lui Organ şi puLiberalilor,
Vom învinge-împreună pe kretini şi muişti,
Pe phrayerul Geoană şi pe pesedişti !

Frumoasă, iubită de Tiran şi Popor,
Oh, Nutzy, îţi jur, chiar şi eu te ador !

Adrian Stoica spunea...

Mda ...
Inainte de a raspunde la acest ”cum” ar trebui sa raspundem la un ”de ce”: de ce tace ”Romania tacuta”?
Dar, nu e un singur raspuns, sunt mai multe ”Romanii tacute”.
Exista o Romanie a lehamitei, a lipsei de speranta si de orizont. La ce bun sa vorbesc? Ma ia cineva in seama? Se schimba ceva? Experienta mi-a aratat ca nu ...
Exista, apoi, o Romanie a unui ”alt fel” de bun simt, a sfielii, a modestiei. Da, exista si asa ceva, un alt fel de bun simt. Cine sunt eu, sa vorbesc? Sunt un om simplu, sa vorbeasca cei ”invatati”. Nu se cuvine sa vorbesc.
Exista o Romanie a fricii. Asta e cea mai urata Romanie. E Romania celor care se tem. Aud ca nu stiu cati oameni vor fi dati afara, si stiu foarte bine ca acest lucru se va face pe alte criterii decat cele de competenta. Mi-e frica, am rate la banca, am o familie de intretinut. Nu-mi convine, dar nu am ce face. Macar nu ling ... sau nu prea mult.
Exista o Romanie a pragmatismului amoral. Ce-mi ”iese” daca vorbesc? Daca nu-mi iese nimic, de ce as face-o?
Exista o Romanie a nestiintei si neputintei. As vorbi, dar cum sa o fac? Sa ies in piata, sa strig? Nu, nu pot face asta.
Exista, apoi, Romania mankurtizata ... care, de fapt, nu e asa de tacuta. Imi place Basescu, ca face ce vrea muschii lui. Daca vrea sa se pise pe Parlament sau/si pe Constitutie, la propriu, o face. E beton... Si ... imi plac si manelele cu el. Daca as fi in locul lui, si eu as face la fel...
Exista, poate, si o Romanie mistica, defetista. Toate sunt de la Dumnezeu si din voia Lui ... nu e nimic de facut.
Nu exista o reteta unica. Romania tacuta e o abstractie, dincolo de acest concept sunt oamenii care tac, fiecare dintr-un motiv al sau, cunoscut sau nu.
Eu cred ca nimeni nu poate sa faca Romania tacuta sa vorbeasca, si nici nu ar trebui sa se gandeasca la asta, dar fiecare poate face un prieten, un coleg, sa vorbeasca.
Cred ca Maica Tereza spunea ceva in genul asta (redau din memorie): ”Nu pot face lucruri mari, doar lucruri mici, dar cu o grija infinita”. Asta am avea de facut fiecare.
Acum scriu in fuga ... ma voi gandi si voi relua, fara indoiala, subiectul pe blogul meu ... azi nu ... intr-o alta zi.

Romanu Tacut spunea...

"Romania tacuta...Cum o facem sa vorbeasca?"
Pai eu cred ca cel mai bine ar fi sa faceti o delegatie de comunicatori credibili.
Propun formula: Cristian David, Norica Nicolai, Luodvic Orban, Puiu Hasotti, Relu Fenechiu.
Ei vor reusi cu siguranta sa-i convinga pe oamenii decenti si de buna credinta sa iasa din pasivitate si sa voteze PNL.
Mult succes!

Lilick Auftakt spunea...

@Toni

Sper sa fie asa!!! :)



@ShellyNixTheMan

Ups, ce nick.. :)

Da, tare iubita e de popor. Am vazut-o aseara la OTV. Era ca venita de la o partida de dragoste cu poporul: nefardata, nespalata pe cap, nevopsita. :)))

Lilick Auftakt spunea...

Chiar te rog, @Adrian

Imi place ce scrii si de-abia astept sa te citesc. Oamenii trebuie sa prinda incredere. Uite, eu stiu o doamna in varsta, care nu utilizeaza internetul, si cu toate astea e extrem de informata si nu ii scapa nimic din politica. Desi locuieste si singura. Ei bine, doamna asta, atunci cand simte ca trebuie sa ia atitudine, sa spuna ceva, se duce direct la liderii PNL si vorbeste cu ei. Mai nou ii si suna. A adunat la alegeri pe langa ea o groaza de alte doamne de varsta ei, din bloc, de pe la biserica si au mers impreuna la vot. Le-a convins sa il voteze pe Crin. Deci se poate la orice varsta si fara sa ai toate posibilitatile sa comunici, ca noi. Am scris o postare despre incredere, acum.

@Romanu Tacut

Daca pot sau nu pot... vor demonstra. Unii dintre ei chiar au adus multi oameni la vot. Degeaba incerci sa fii ironic.

Lilick Auftakt spunea...

@ShellyNixTheMan

Tu esti Calugarul Teofil? :)

ioanadudulean spunea...

Mi-am adus aminte in timp ce citeam un citat foarte frumos si cunoscut din Ganhi: "Fii tu schimbarea pe care vrei sa o vezi in lume". Cred ca pana la urma, despre asta este vorba. Sau si despre asta. Daca fiecare dintre noi isi va aduce cat de putin contributia si va fi schimbarea pe care o doreste, rezultatul nu se va lasa asteptat. Cred ca si Crin a inteles asta.

Unknown spunea...

Dupa cum bine stii, draga Lilick, pot fi considerat unul dintre cei care a inceput sa deschida gura de ceva timp incoace! Problema pe care o vad eu nerezolvata si greu rezolvabila de catre politicieni ( si, sincer, ma intereseaza aici doar liberalii pentru ca celelalte ideologii ma cam lasa rece! ) este acea ca dumnealor nu sunt dispusi, in general, sa lase deoparte orgoliul propriu si sa aplece urechea la cei ce le dau idei! ( si aici nu ma refer la persoanele care intr-un fel sau altul ii sprijina ca membrii ai partidului sau ca simpatizanti implicati sub o forma sau alta in promovarea partidului! ). daca nu au niciun interes sau, si mai grav, daca au interese personale, degeaba le ridici o problema deoarece, ori te ignora ori incearca sa te abureasca! Disputa mea cu dl. Chiliman este cel mai elocvent exemplu in sprijinul afirmatiilor de mai sus! Am discutat de multe ori cu diversi prieteni sau doar cunoscuti pe tema asta si temerea generala este, mai ales la cei cu un nivel intelectual nu foarte inalt, ca o fac degeaba si, mai grav, ca pot avea neplaceri! De aceea consider ca cei care trebuie mai intai sa dovedeasca deschidere sunt oamenii politici si sa o faca permanent si nu doar in campanii electorale! Si inca o idee : doar blogul nu este de ajuns, chiar daca poate fi un pas la inceput! Faptele concrete pot deschide usile!

Lilick Auftakt spunea...

@Ion

Sigur, nu e de ajuns doar blogul. E doar un prim pas. :)

http://casteluldenisip.blogspot.com/ spunea...

Am scris ceva pe blog. Nu stiu, nu cred ca e ceea ce asteptai ... dar asta este. Ar mai fi multe, extrem de multe de spus...
O zi buna!