Potensi Energi Terbarukan Yang Ada di Indonesia
-
*Potensi Energi Terbarukan Yang Ada di Indonesia* – Energi terbarukan di
Indonesia akan meningkat jika negara terus memanfaatkan energi panas bumi.
Indon...
24 ian. 2010
De la tainul lui Raffarin la tainul INZECIT al lui Sarkozy
Scriam anul trecut, in mai, pe subiectul relatiei Basescu-Sarkozy. Ultimele date, pe care o sa vi le prezint, imi confirma ca devenim o colonie franceza in toata puterea cuvantului. Iar pe anuntata autostrada Comarnic – Brasov, la capatul ei (in cazul in care se va finaliza vreodata) putem sa scriem cu vopsea alba "Furtul secolului".
Despre ce e vorba, pe scurt. Scrie HotNews: «Autostrada Comarnic-Brasov: Costul lucrarilor - 1,2 miliarde euro. Statul roman va plati 4,8 miliarde.» Adaug ca autostrada va avea o lungime de 58 de kilometri.
Bun, astea sunt datele afacerii, confirmate si de Radu Berceanu, si intelegem ca guvernul lui Traian Basescu ( zis si Boc) a semnat pe 17 ianuarie a.c. contractul. Poate ca va intrebati ce e cu suma asta atat de mare. 82,7 milioane euro un singur kilometru??? Bineinteles ca toti ar trebui sa ne intrebam. Si nu inteleg de ce nu reactioneaza mai ferm presa si partidele.
Ce explica Radu Berceanu: « (...)este vorba despre imprumut si alte costuri financiare importante pe 30 de ani care se adauga la costul lucrarii in sine. La 30 de ani vorbim de inca odata banii; apoi in acest 30 de ani concesionarul face ceea ce noi de obicei nu facem, adica intretinerea asa cum trebuie, reparatii asa cum trebuie. In plus, e vorba de intretinerea curenta - deszapezire pe perioada de iarna, de exemplu, si altele. »
Ce sa zic? Buna afacere! Si, ca sa putem face niste comparatii, sa studiem cateva date referitoare la constructia altor autostrazi, din cateva tari vecine.
- In primul rand Muntenegru. Intr-o regiune muntoasa, intre Bar si Boljare, s-a inceput in 2009 constructia unei autostrazi cu multe poduri, tuneluri, mai exact 50 de tuneluri si 95 de poduri si viaducte pe o distanta de 167, 39 km. Estimarea oficiala a costurilor, in 2009, s-a ridicat la suma de 2,77 miliarde euro, din care 1,74 miliarde vor fi finantate de catre Guvern. Asta in masura in care intregul PIB al Muntenegrului este de 6,944 miliarde euro!!! Sa calculam asadar: 16,6 milioane euro/km.
- Un alt exemplu: Croatia, fragmentul de autostrada Karlovac-Split. 342 km. 2,2 miliarde euro. 6,4 milioane euro/km. Relief: dealuri.
- Sa luam acum cazul Albaniei. Intr-o regiune deluroasa (foto aici) pe o distanta de 61 de km, s-a construit o autostrada ale carei costuri se ridica la 735 milioane euro, deci 12 milioane euro/km.
- Al patrulea caz la care vreau sa ma refer este cel al Bulgariei : Autostrada in constructie : Trakia. Regiunea nu e muntoasa. Lungimea de autostrada preconizata este de 368 km (sau 443 km in functie de anumite segmente incluse), din care 280 km sunt in prezent in exploatare, din octombrie 2007. Leaga Sofia de Stara Zagora, precum si Karnobat de Burgas. Costul proiectului a fost estimat la semnarea contractului la valoarea de 800 milioane euro.
- Va mai dau doua exemple :
1.Un tunel de 55 km, in Alpi, intre Italia si Austria, pentru a carui constructie s-a semnat contractul. Stiti la ce suma se ridica investitia? 8 miliarde euro. Deci doar cu aproximativ 3 miliarde euro mai mult, si sunt lucrari cu mult mai complicate.
2. Un tunel in Elvetia, «Brenner Base Tunnel », de 57 de km, la pretul de 8 miliarde euro. Lucrarile sunt mai complicate pentru ca de fapt se construieste cate un tunel pentru fiecare sens, plus inca unul pentru salvare, acces, control, intretinere. Pai, in cazul asta, mai bine mai dam si noi 3 miliarde si facem un tunel intre Comarnic si Brasov. Si scapam de foarte multe probleme care se vor ridica in lucrarile de la suprafata.
Exemplele pot continua. Am strans destule date pe acest subiect. Ceea ce mai e bine de stiu, si e interesant, e ca Nicolas Sarkozy se va afla intr-o vizita oficiala la noi in tara, in luna martie. Oare pentru a-si lua tainul? Pentru a-i multumi lui Traian Basescu pentru desemnarea lui Ciolos, cel de-al doilea comisar al Frantei, asa cum il numesc «gurile rele»? Mai mult ca sigur.
Cel mai bine ar fi ca, in final, sa ne aducem aminte de anul 2004 si de «tainul lui Raffarin», la care se referea pe atunci Traian Basescu. Citez din presa vremii: "Traian Basescu a trimis ieri o scrisoare ambasadorului Frantei la Bucuresti in care isi exprima regretul ca nu a fost informat despre semnarea unui contract fara licitatie publica pentru construirea unui tronson de autostrada, intre Comarnic si Brasov. La Bucuresti, Raffarin s-a intalnit luni si cu liderii opozitiei, Traian Basescu si Calin Popescu Tariceanu. Ieri, Basescu a afirmat ca nu a fost informat despre semnarea contractului pentru autostrada, cu grupul francez Vinci. El spune ca, daca ar fi fost informat, s-ar fi opus acestui contract pentru ca este atribuit fara licitatie, iar el, Basescu, nu sustine "incheierea unor contracte care incalca legile interne cat si legislatia internationala". Inainte de a oferi aceste explicatii, presa consemnase o declaratie a liderului PD in care afirma ca Raffarin a venit la Bucuresti "pentru a-si lua tainul" - aluzie la respectivul contract, in valoare de 480 de milioane de euro."
O diferenta de la 480 milioane euro la 4,8 miliarde euro! Un mizilic! Se vede treaba ca pentru domnul Sarkozy tainul trebuia inzecit.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
26 de comentarii:
De la 480 milioane la 4,8 miliarde...
Fără cuvinte.
"Un fleac, ne-a ciuruit !" (la buzunare).
sa fii iubita
marcus
Astea cred că sunt răutăcisme. Nu s-a înţeles foarte clar din explicaţiile Berceanu-lui că "implică şi alte costuri importante", cum ar fi întreţinerea camarilei portocalii şi de ce nu şi a lui Sarkozi, dacă tot vine să-şi ia tainul.
Nu maş arunca presa tare în a zice că acesta va fi "Furtul secolului". Suntem abia la începutul secolului. Mai e mult din el şi, cum singura creştere anunţată de Românica în viitorii ani va fi "tupeul", eu mă aştept în fiecare an la câte un "furt al secolului", cu premii:)
Dacă tot e să fim colonie, de ce n-am fi franceză?...
Daca opozitia il lasa pe Basescu sa faca ce doreste sigur sa sfideaza bunul simt.
Adevarul e ca Geoana si apropiatii lui nu au curaj sa protesteze in fata arogantului Basescu pentru ca ii are la mana.
Singura speranta ar fi de la o scocietate civila.
Ar fi util, un proiect de lege prin care sa se prevada ca daca exista contracte publice cu sume peste o anumita limita, daca se constata ca au fost incredintate la o valoare mai mare cu 30% decat media europeana, autorii lor sa fie acuzati de subminarea economiei nationale si fapta sa nu se prescrie timp de 100 de ani.
Sa se faca mediatizare, sa se organizeze proteste in jurul unor asemenea proiecte ca ele sa fie adoptate in regim de urgenta.
Societate civila nu avem, dar nici opozitie. Degeaba sunt multi in opozitie daca nu au curajul sa deschida gura, sunt ca si inexistenti.
De ce Alianta Civica nu mai are nici un cuvant?
Cine ii ia la intrebari pe liderii de la Bucuresti si din tara ai AC?
A C are o structura in teritoriu care ar putea fi reactivata sa ia atitudine. Este mai simplu decat sa reconstruiesti o structura noua.
Daca actuala structura este populata in posturi cheie cu persoane in "misiune" atunci este mai usor sa construiesti ceva de la zero decat sa reactivezi.
@Lilick
Pe ce punem pariu că acelaşi guvern va semna şi pentru o centrală nucleară cu tehnologie franceză şi, evident, costuri franţuzeşti?
Ma vad obligata sa-l citez pe Badea: Nu mai pot cu Basescu!!! pff...bine ca nu traiesc in Romania, altfel nu stiu cum as fi suportat tot circul asta!
curios, am fost si eu de aceeasi parere. calculele economice arata altfel insa: http://www.sar.org.ro/blog/
foarte important e fisierul excel atasat.
Mi-a atras atentia suma de 4.8 miliarde E pe care cica statul roman va trebui sa o plateasca in timpul celor 30 de ani de administrare a autostrazii. ,,Calculul'' s-a facut cam asa: 30 ani x 160 milioane E/an=4.8 miliarde E!!! Ce reprezinta 160 miloane E/an? Taxa anuala incasata de pe urma folosirii autostrazii.
In mod real traficul zilnic de masini acum pe DN1 este in jur de 22000 masini/zi. Stiindu-se ca taxa va fi de aprox. 1 E, corecta pentru cei 58 km, suma reala incasata va fi de aprox. 22000 E/zi x 365 zile= 8.030.000 E/an!!! Asadar imi pun intrebarea legitima de unde se vehiculeaza abracadabranta suma de 160 milioane E/an? Am impresia ca nimeni nu si-a dat seama de imensa diferenta intre suma reala si cea vehiculata. Are cineva alte calcule?
Pe site-ul SAR există un raport care arată că din cei 4,8 milioane, cam două treimi reprezintă costurile întreținerii pe 30 de ani, întreținere pe care o asigură tot constructorul. Cele mai multe dintre exemplele date în acest post compară 4,8 milioane, adică întreținere plus construcție, cu costuri numai pentru construcție. Dacă am renunța o secundă, doar o secundă, la ura oarbă față de Băsescu, poate ne-am pune întrebarea dacă nu costă mai mult lipsa autostrăzilor decât construirea lor la suprapreț.
tare sunt curios cine se va ocupa si cum de deszapezire pe ”autostrada” de 58 de km... si cine va astupa gropile...
Lilick ai o leapsa la mine.
Nu stiu de ce te deranjezi tu sa scrii pe tema asta...
Sau eu pe tema metroului in Drumul Taberei...
Sau altii pe chestii similare...
Crezi ca se va misca macar si un fir de praf?
Daca era vorba de o baba care a furat o ciocolata, atunci da! Politie, procuratura, ancheta etc. cu rezultanta directa puscarie. Cand se ajunge la para'ndaraturi de sute de milioane de euro, deja e liniste!
Nu sunt doar vorbe... Eu chiar cred ca ne pierdem timpul cand e vorba de subiecte prea "mari". Cand ai intreaga structura de decizie si control a tarii la picioare, ce se poate intampla?
LASA-I SA FURE! LASA-I SA CREASCA! Cu cat ne ducem in jos mai repede si mai tare, cu atat sunt mai multe sanse sa se mai trezeasca dintre blambecii care au dat cu stampila in ei...
Sorry pentru pesimism. Dar e atat de evident si strigator la cer incat spune tot. E pe fata si totusi nu se intampla nimic... Serviciile sunt in mana lui Base. Justitia e controlata (sau divizata si controlata), puterea politica e dominata deci... Oare o comisie parlamentara ar putea face ceva? NU! Contractele depasesc mandatele...
@Radio33
La toate exemplele sunt incluse consturile de intretinere.
@Tuturor
Multumesc pentru comentarii. Nici nu stiu ce sa raspund, decat ca sunt de acord cu voi. Ministerul nici macar nu a afisat pe site contractul. Preturile nu cred ca vor ramane astea, ci vor mai creste, ca si in alte cazuri, iar SAR mananca in cazul asta rahat. Sa analizeze peste cativa ani, sa vedem la ce preturi se va ajunge. Iar taxa va creste si ea cu siguranta.
"Colonie franceza" am fi fost acum cîteva sute de ani, cînd carutele încarcate cu aur, miere, verze, viezuri si mînji poposeau direct la Versailles.
Astazi, din profitul obtinut de capitalul transnational, badea Jean s-ar putea sa nu vada nici o centima, dar s-ar putea sa vada badea Itic.
Dirijarea mîniei noastre catre frantuji nu cred ca ne ajuta macar sa întelegem ceea ce ni se întîmpla. D'apoi sa ne mai pozitionam în defensa?
Mai degraba avem nevoie de politicieni demni, care sa puna interesul general înaintea interesului propriu. Dar ma tem ca aici, deocamdata, nu-mi poti da niciun exemplu.
@JPostID
Da, asa e...
@Lilick
"La toate exemplele sunt incluse consturile de intretinere."
Nu te supara, dar ai si vreo referinta pentru aceasta afirmatie? Eu am cautat pe internet si nu am gasit nimic. Mai mult, pe pagina la care ai facut tu link pentru autostrada albaneza textul nu numai ca nu aduce in discutie costurile de intretinere sau de vreo durata de concesionare, dar precizeaza ca cei de la Bechtel estimasera initial in jur de 420 de milione. Mai apoi au urcat la 700 si de milioane, datorita complexitatii proiectului. Nu stiu ce iti spun tie toate astea, dar mie imi spun ca articolul se refera strict la costurile de productie. Daca pretul includea si intretinerea, despre ce durata de intretinere e vorba?
Nici despre celelalte doua nu am gasit nimic la capitolul intretinere. In Bulgaria am vazut ceva de "construction and rehabilitation" si o concesiune pe 35 de ani. Dar nu e clar la ce se refera acel "rehabilitation" si nici daca constructorul are vreo responsabilitate cu privire la starea autostrazii la finalul celor 35 de ani. Mai mult, nu e clar in ce stadiu e aceasta autostrada. S-a dat proiectul fara licitatie (la noi a fost licitatie, dar probabil ti-a scapat detaliul asta). Apoi au fost neintelegeri cu constructorul, mai ales pe partea de risc asumat: Bulgaria garanta, prin contract, un anumit volum de trafic, fiind obligata sa plateasca despagubiri daca traficul e sub nivelul din contract. Am citit si ceva despre blocarea unor fonduri UE pentru autostrada (oare de ce?).
Deci, daca esti hotarata sa faci comparatii pe fapte, si nu doar pe criteriul "autostrazi construite in timpul lui Basescu" vs. "alte autostrazi", posteaza, te rog, referinte clare cu privire la costuri si modalitatea de atribuire.
@Petrini
Bineinteles ca m-am documentat, inclusiv de pe site-urile guvernelor respective. Doar nu crezi ca sunt date scoase din burta. Dar nu fac eu munca altora. Adica a presei. Referintele le trimit direct la Parlament.
1. Cifrele vorbesc de la sine. Ceea ce costa 480 miloane acum 5 ani, si 1,2 miliarde acum, e cumparat cu o suma mult mai mare (de 4 ori cea calculata ca si cost de constructie, de zece ori fata de suma de acum 5 ani). Iar suma finala va fi mai mare: mai ieftin nu va fi in nici un caz.
2. Oricat ar fi cheltuielile de intretinere si dobanzile, este vorba de un pret umflat. Calculele sunt astfel facute, incat atat constructorii, cat si bancile de la care iau ei credit vor inregistra profituri enorme. Nivelul dobanzilor de la care se poate imprumuta acum o banca comerciala occidentala de la Banca Centrala Europeana este de 1,5%.
Ca si in cazul Bechtel cativa vor face profituri enorme, si nu doar firmele occidentale, ci cu siguranta si altii mai de-ai nostri
@Radio33
Sunt de acord ca lipsa autostrazilor costa foarte mult, este mare nevoie de ele.
Nu sunt insa deloc de acord ca e atata nevoie de ele incat trbuie inghitit un suprapret nesimtit, si contracte a caror detalii sunt tinute secrete. De ce? Pentru ca orice suprapret sun bani care lipsesc altundeva. Comarnic-Brasov nu e singura autostrada necesara in Romania. Comarnic-Brasov nu inseamna nimic daca nu exista si autostrada Brasov-Cluj (tocmai s-a renuntat la ea, sau a fost amanata pe termen indefinit), sau Brasov-Arad. Si mai e nevoie de altele, si de centuri.
Ford-ul a facut o investitie la craiova si isi dau seama ca nu au cum sa scoata de acolo 1000 de masini pe zi, nu au cum sa le duca in tarile UE, Criova-Timisoara e una dintre cele mai proaste sosele din Romania. Sibiul, Sebesul nu au centura, tot traficul de transport si marfa de la Bucuresti, Brasov, catre Cluj Arad, UE si invers intra prin centrul unui orasel cu cateva stopuri si se fac cozi de zeci de km.
Ca sa nu mai vorbim de infrastructura feroviara. Linia Brasov -sibiu nu mai exista de un an jumate de cand o viitura a luat un pod. De atunci nu s-a reparat, ocolul se face pe la Sighisoara Alba-Iulia si dureaza 6 ore. Linia Cluj-Oradea e asa cum au construit-o austriecii acum 130 de ani: simpla si neelectrificata, si conceputa pentru viteza locomotivelor cu aburi de atunci. Si mai sunt o multime de astfel de linii.
Deci suprapretul nu e de loc ok, e un atentat la realizarea tuturor celorlalte proiecte de infrastructura
Intrebarea de baza ramane cum s-a ajuns la fabuloasa suma de 160 milioane E/an? Exista referinte certe la aceasta suma? Am facut ieri un calcul referitor la taxa anuala incasata de pe urma folosirii autostrazii si mi-a iesit in jur de 8 milioane E/an.
Cred ca suntem victimele unei diversiuni. Ni se arunca suma de 160 milioane E/an pe care statul roman ar trebui sa o plateasca. De unde reiese suma? De nicaieri!
Singura suma reala este cea fiind necesara constructiei in sine: 1,2 miliarde E. Atat! Suma care, tinand cont de relief, de cei 15 km de tuneluri ce urmeaza a fi construiti, mi se pare rezonabila. Suma incasata de Vinci, cea care construieste si careia i se concesioneaza timp de 30 de ani, este de aprox. 8 milioane E/an din taxe. Intrebare: cine a aruncat pe piata suma de 160 milioane E/an pe care ar trebui sa o plateasca statul roman? Exista vreun act care sa ateste asa ceva? Refuz sa cred ca suntem o tara de tampiti care inghit orice li se arunca. Sau ma insel?
@Hendrix
Cred ca cineva ne ia de tampiti.
@Lilick Din raspunsul tau inteleg ca ne iau de tampiti tot cei care au incheiat contractul cu Vinci. Adica aia care au acceptat sa plateasca fabuloasa suma de 4,8 miliarde E. Asa este?
Eu cand ma refeream la faptul ca suntem luati de tampiti este la cei care au lansat stirea conform careia statul ar avea de platit 4.8 miliarde E, adica 160 milioane E/an. Sunt convins ca este o eroare deliberata, adica o diversiune. Ma mira faptul ca inca nu-ti dai seama, ca nu faci decat sa le faci jocul celor care au lansat tampenia asta cu cele 4.8 miliarde E pentru o autostrada de 58 km. Incearca sa vezi cine a lansat ,,stirea asta'' si te vei lamuri!
@Lilick As pune ramasag cu tine ca ,nu peste mult timp, cineva din MT va veni cu clarificari in sensul celor aratate de mine. Ghici cine vor pica de fraieri atunci? Cei care au preluat pe nemestecate ,,stirea'', lansate chiar de ei. Intelegi ce vreau sa spun?
Sincer sunt mirat ca si tu ai dat curs unei astfel de intoxicari de presa. Acest nonsubiect este in mare voga la unele publicatii portocalii, inclusiv hotznews si IrealitateaTV. Nu-ti pute a manipulare?
@Hendrix
M-am prins acum ce zici. Totusi nu cred ca e chiar o stire falsa. Vrei sa spui ca pana la urma se va anunta o suma mai mica si toti vom spune: "uf, ce bine". Sa vedem. Eu cred putin altceva, dar inca nu pot sa spun ca imi mai trebuie niste date.
@Lilick Nu crezi ca este o mica mare diferenta intre suma vehiculata de 160 milioane E/an si cea reala incasata din taxe, calculata de mine la aprox. 8 milkioane E/an?
Aici este cheia problemei, de unde au scos astia suma de 160 milinae E/an. Cerceteaza si vei vedea ca cei care au lansat ,,stirea'' n-au nicio baza, sunt simple speculatii.
In niciun caz nu este vorba de anuntarea unei alte sume mai mici. Practic este o problema de ordin de marime, intelegi? Este vorba de o suma colosala la care s-a ajuns prin inmultirea cu 30 a unei sume inexistente, cea de 160 milioane E/an!!! Ca sa fiu mai clar, iata diferenta: 30 x 160 mil.E= 4800 Mil. E, fata de 30 x 8 mil. E/an= 240 mil. E. Asta ai numi tu ,,suma mai mica''?????
Conform unui contract de concesiune, firma Vinci castiga drepturile de utilizare a autostrzii timp de 30 de ani. Punct. Este o bazaconie ca statul sa plateasca suma de 160 milioane E/an, compris?
Trimiteți un comentariu