3 iun. 2011

Ce spun constitutionalistii de marca despre schimbarile constitutionale din proiectul lui Traian Basescu

Propunerile de revizuire a Constituţiei prezentate de preşedintele Traian Băsescu manifestă o tendinţă extremă de prezidenţializare şi personalizare a sistemului politic, dublată de creşterea accentuată a populismelor şi extremismelor. Acest proiect subminează instituţiile statului şi conduce la o întoarcere la practicile totalitare, susţin membrii Comisiei pentru o nouă Constituţie a Fundaţiei Horia Rusu. Pentru a afla de ce, citiţi declaraţiile lui Daniel Barbu, Gheorghe Piperea şi Bogdan Dima.


Prof. univ. dr. Daniel Barbu: Preşedintele se întoarce la practicile totalitare

„Direcţia pe care merge preşedintele este una a întăririi puterii statului, a puterii preşedintelui asupra aparatelor represive. Modul în care prezintă argumentarea cu privire la mărirea duratei de reţinere a persoanelor pe care Procuratura le poate suspecta că au comis infracţiuni mi s-a părut scandalos. Şi păstrez măsura cuvintelor. Respectiva prevedere, adoptată în 1991, a avut în vedere excluderea unor abuzuri comise în regimul totalitar. Preşedintele pare să-şi dorească o întoarcere la asemenea practici. Într-o societate ca a noastră, încă traumatizată de trecutul comunist, mi se pare absolut inacceptabil”.

Prof. univ. dr. Gheorghe Piperea: Dacă totul depinde de judecătorii Curţii Constituţionale, numiţi politic, unde este echilibarea raporturilor dintre preşedinte şi Parlament?

„Pentru modificarea articolului 95, preşedintele invocă echilibrarea raporturilor dintre preşedinte şi Parlament. Propune introducerea prevederii potrivit căreia hotărârea Parlamentului de suspendare a preşedintelui trebuie validată de Curtea Constituţională.

După părerea mea, face asta pentru a-şi asigura spatele în 2013, când se va schimba majoritatea parlamentară. Dacă totul depinde de judecătorii Curţii Constituţionale, numiţi politic, unde este echilibarea?”

Nimeni nu va mai avea dreptul să dea în judecată Guvernul, pentru că este „politică bugetară”. Cea mai puternică pârghie de control a puterii judecătoreşti dispare


“Preşedintele doreşte şi modificarea articolului 126 din Constituţie şi introduce prevederea potrivit căreia controlul judecătoresc al actelor administrative ale autorităţilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat cu două noi excepţii: politicile fiscale şi bugetare. Este exact ceea ce-şi doreşte domnul Boc. Judecătorii nu vor mai avea dreptul să pronunţe hotărâri cum au fost cele legate de pensiile militarilor şi salariile profesorilor. Prin modificarea articolului 126, nimeni nu va mai avea dreptul să dea în judecată Guvernul, pentru că este „politică bugetară”. Cea mai puternică pârghie de control a puterii judecătoreşti dispare în acest fel.”

Bogdan Dima, analist politic, doctorand în drept: Acesta nu este un proiect de modificare a Constituţiei, ci de executare a Parlamentului şi a statului de drept


„Acest proiect nu este un proiect de modificare a Constituţiei, ci un proiect de executare a Parlamentului şi a statului de drept. Instituţia fundamentală a oricărei democraţii consolidate este Parlamentul. În democraţiile moderne, rolul esenţial al parlamentului este să reprezinte interesele cetăţenilor şi să controleze activitatea executivului. Prin proiectul de revizuire a Constituţiei, Preşedintele României încearcă să submineze această funcţie de control a Parlamentului (vezi propunerile cu privire la suspendarea Preşedintelui, dizolvarea forului legislativ, posibilitatea ca parlamentarii să fie anchetaţi direct de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie ţi Justiţie şi structura unicamerală)”.

Se manifestă o tendinţă extremă de prezidenţializare şi personalizare a sistemului politic, dublată de creşterea accentuată a populismelor şi extremismelor


„În acest moment, Preşedintele României pune în pericol democraţia din România. Pentru toate relele perioadei recente, principalii vinovaţi nu sunt parlamentarii sau Parlamentul, ci executivul, prin Preşedinte şi prim-ministru. Preşedintele vorbeşte de abuzul Parlamentului asupra Preşedintelui, dar nu ia în considerare abuzul executivului asupra legislativului. În România, executivul stabileşte, în realitate, normele de conduită prin ordonanţe de urgenţă. Se manifestă o tendinţă extremă de prezidenţializare şi personalizare a sistemului politic, dublată de creşterea accentuată a populismelor şi extremismelor. Această tendinţă trebuie oprită. Este un cancer al democraţiilor moderne şi pune în pericol statul de drept. Singura soluţie este un Parlament funcţional, care să înceteze a mai fi maşină de vot pentru Guvern.”

Avem nevoie de un Parlament bicameral, în care Camera Deputaţilor să reprezinte interesele cetăţenilor, iar Senatul să reprezinte interesele comunităţilor locale

„Parlamentarismul raţionalizat este singura opţiune viabilă pentru România, ca stat membru al UE. Avem nevoie de un Parlament bicameral, în care Camera Deputaţilor să reprezinte interesele cetăţenilor, iar Senatul să reprezinte interesele comunităţilor locale. Parlamentul trebuie întărit prin raportare la executiv, iar nu executivul prin raportare la Parlament. Problema ridicată de Preşedintele României este simplă: Instituţia cheie a democraţiei consolidate este Parlamentul. Paralamentul României este subminat prin acest proiect de Constituţie. Salvaţi democraţia de Traian Băsescu!”


Preluare de pe site-ul Fundatiei Horia Rusu.

Niciun comentariu: