25 aug. 2010

Un poligraf pentru unii intelectuali...


Am citit astazi doua articole foarte bune, care intr-un fel se completeaza fara intentie. Iulia Huiu scrie despre felul cum societatea romaneasca rezoneaza cu atitudinea si caracterul presedintelui. Dan Ioan Popescu scrie despre indepartarea intelectualului autentic de politica, despre (ne)implicarea civica.

Oare cui i se datoreaza faptul ca nu mai exista participare din partea intelectualilor, a societatii civile, acel filtru necesar intre politic si societate? Cine mai mediaza astazi intre omul politic si societate, in ansamblul ei? O fi doar vina presei, care a preferat sa evidentieze caracterele agresive, conflictuale, cele care "fac show"? Or fi de vina chiar intelectualii, care nu au avut puterea sa reactioneze atunci cand lucrurile mai puteau fi reparate, preferand, de cele mai multe ori, sa intre in jocul politicului si al presei, intepretand roluri frivole?

Andrei Plesu, Gabriel Liiceanu, H.R. Patapievici sau Alina Mungiu Pippidi au fost, la un moment dat, jigniti de catre Traian Basescu. Cum a reactionat fiecare? Primul s-a retras de la Cotroceni dupa ce a fost injurat de presedinte, conform spuselor lui Mircea Dinescu. Dar tot el este acela care ne-a recomandat, mai tarziu, sa ne tinem de nas si sa-l votam pentru a doua oara pe… Traian Basescu. Cum ar mai putea acum Andrei Plesu sa ne atraga atentia asupra derapajelor presedintelui, si unde se afla baza morala necesara unor asemenea critici tarzii?

Gabriel Liiceanu s-a declarat un cetatean invins si obosit, la scurt timp dupa ce fusese pus intr-o situatie delicata de semnul egalitatii asezat de presedinte intre tampit si filozof. Liiceanu s-a retras in turnul sau de fildes, pe care l-a numit "o Romanie mica". De atunci n-am mai auzit nicio critica, niciun regret, nicio implicare. Horia Roman Patapievici, etichetat de catre presedinte cu porecla Pinocchio, a continuat sa se afunde in ridicol, prin scandalul "sex oral cu candidati" din presa spaniola. Astazi prefera sa critice orice altceva, si nu-si asuma nicio vina pentru pozitiile sale anterioare.

Singurul intelectual care n-a tacut a fost Alina Mungiu. Dupa ce i s-a reprosat de catre presedinte ca isi cauta notorietatea pe subiectul EBA, Mungiu a continuat sa critice. Articolele ei par insa astazi mai mult note de jurnal, prin care isi enumera frustrarile.

Nu, intelectualii nostri nu au facut fata contactului cu partea agresiva a politicii. Nu au stiut sa reactioneze. Si, pentru ca s-au trezit loviti peste fata de catre politicianul agresiv, asa cum a fost lovit avocatul Chitic, au preferat sa se refugieze in lumea lor si sa taca… Au tacut chitic! Avocatul a protestat, a povestit ce i s-a intamplat, a incercat sa lupte, chiar daca era constient - e totusi avocat! - ca nu va putea dovedi nimic din cele ce afirma. Intelectualii ce au facut?

Am citit ca Dan Chitic este de acord sa treaca proba detectorului de minciuni pentru a fi crezut. Daca i-am lega la un asemenea aparat pe acesti intelectuali si i-am pune sa-si reciteasca cateva din propriile lor materiale despre Traian Basescu ce s-ar intampla? Ar tresari astazi acul aparatului? Ar fi dansii capabili sa treaca proba poligrafului?

18 comentarii:

radu spunea...

Lilick, gresesti cand ii reduci pe intelectualii publici ai acestei tari ca cei pe care i-ai pomenit. Nu e asa, si stii foarte bine cati intelectuali sunt de partea liberalilor. Din pacate, intelectualii basescieni au ratingul mai mare si stagii mai indelungate in politica, pe sticla si la conducerile unor institutii cu mare vizibilitate.
Eu cred ca Plesu si Mungiu-Pippidi sunt recuperabili si rezonabili. Ceilalti doi au prea multe obligatii fata de puterea politica si sunt captivii propriilor directorate si ai propriilor relatii.

Lilick Auftakt spunea...

@Radu, eu i-am enumerat pe cei direct jigniti.

niku_elektriku spunea...

lilick, la ce'tz mai trebe 'telectuali cin' il citezi pe don dan ioan ?
ca popescu nu'i poci zice...

nu te'ai gindit ca voi, liberalii partinici, ii alungatzi, pe astia pe car' ii amintesti tu, tocmai prin asocierea cu personaje ce nu pot fi asimilate neam, din motive pe care n'o sa le amintesc, pentru a nu'ncepe sa ne certam (taman ce ne'am impacat ;( ), si in comparatzie cu care pina si un "nenorocit" ca basecu pare madonna sixtina ?
e simpla igiena mentala !
iar, daca "idolu"-i dezamageste, prefera sa se refugieze 'ntr'o tacere circumspecta decit sa sara'n bratzele alora pe care'i dispretzuiesc profund ?
ma rog, politicienii poa' sa faca ce'i taie capu', da' voi, blogerii asumat liberali ar trebui sa intzelegetzi ca ce'i prea mult e prea mult, si gata !
altfel, obtzinetzi efectul, pervers, invers.
si dac' o sa va bucuratzi ca populatzia obosita si dezamagita 'l paraseste pe diktator, s'ar putea sa avetzi surpriza sa se 'ndrepte spre o directzie ce numai liberala nu este.
parerea mea !

ADRIAN spunea...

azi "m-am intepat" putin fata de o declaratie a lui Mihai Voicu la Antena 3 din urma cu circa juma' de ora asa ca i-am adresat o leapsa. O extind si aici! Subiectul e in ultimul articol de la mine pe blog. Nu e o chestiune de estetica ci de o interventie usor oculta a primariei la care se cere un raspuns ce tine de gestiunea banului public si de politica urbana in general. Daca tot simpatizez clubul blogerilor liberali :)) ... macara sa pot lansa o leapsa! Liviu Jicman a avut deja amabilitatea sa raspunda.

Lilick Auftakt spunea...

@Niku, eu citesc articole. Mai bune, mai proaste. Acela scris de DIP e un articol foarte bun, nu cred ca ai ceva de spus in legatura cu el, cu articolul. E bine scris, e logic. Uite, ieri, l-am laudat si pe Cristi Preda. La el pe blog. Pt ca a scris un articol bun. I se poate intampla oricui. Si tie. Deci? L-am laudat cumva pe DIP? Nu. Am laudat scriitura. L-am laudat pe Preda? Doamne fereste. Am laudat umorul din articol, lejeritatea cu care era scris. Incearca sa te ridici putin @Niku, si o sa vezi si tu lucrurile asa.

Lilick Auftakt spunea...

@Adrian, deocamdata nu stiu sa raspund la intrebarea din leapsa ta, dar o sa citesc putin pe subiect. Nu imi doresc deloc, deloc sa se asfalteze Aviatorilor, nu stiam ca MInisterul Culturii a dat pana la urma avizul. Am gasit acum ca exista si o petitie care cere asfaltarea semnata de peste 2000 de oameni. Uf, jalnic.

http://www.petitieonline.ro/petitie-p02995056.html

niku_elektriku spunea...

lilick

e logic si frumos ce spui, da' io n'am ce face, amintirile ma urmaresc...

ptr mine dip (care nu ma'ndoiesc ca e un tip absolut fenomenal in relatziile interumane, si finutz, si fermecator, cult, graseiaza, alea -alea) ramane dip.

si lista'i asa de lungaaa !

alta treaba ar fi daca dip, sau altzii ca el, s'ar pune in fruntea unei miscari de eliberare natzionala (nu un nou fsn sau partidu' poporului ddd !) de sub jugu' jegului si prost gustului in care subzistam, punindu'si, eventual, si finantza la batae, si nu s'ar duce sa se'nscrie la partidu' conserva.

i'as ierta toate vinile stiute sau doar banuite, na !

Lilick Auftakt spunea...

@Niku, nu stiu ce mai face DIP ca om politic. Nici nu prea m-a interesat, sa-ti spun drept. Repet, un text scris bine ramane un text scris bine si atat. Poate sa il scrie si Mama Omida. Si bolnavul de Mihaies, care a trecut de la ura fata de Basescu la ura fata de Antonescu, scrie bine. Nu pot sa cobor atat de jos incat sa nu recunosc calitatea scrisului cuiva, doar pt ca nu imi place mie ce face sau ce a facut prin politica. Cum pot spune ca Alina Mungiu scrie extrem de prost, chiar daca ea e o tipa foarte desteapta. Dar scrie ingalat. Plesu scrie superb, chiar si cand nu imi convine ce scrie, sau nu are suport moral sa scrie ce scrie. Analiza unui text nu trebuie sa fie strabatuta doar de ura fata de personajul care scrie, atata timp cat scriitura se ridica prin ea insasi.

niku_elektriku spunea...

lilick, n'am dreptu' sa judec, asa o fi daca zici !
AMP chiar are solutzii (stii cit de tare rezonez la ea ?), da' cin' s'o asculte ?

Lilick Auftakt spunea...

Da, are solutii. Dar cand face din articolele alea o varza si amesteca solutiile, ideile foarte bune, cu frustrari personale, cu atacuri inutile, cu amintiri din copilarie si alte chestiuni, degeaba are idei bune .

Lilick Auftakt spunea...

Pentru Adrian: http://www.romanialibera.ro/actualitate/bucuresti/capitala-mutilata-la-suprapret-190906.html

Marius Filimon spunea...

Cred ca unii intelectuali nici nu trebuie pusi la poligraf. Se stiu ei care. Dar ma intreb daca ei chiar cred in ceea ce fac/zic/scriu sau cu buna stiinta au lasat deoparte mandria de afi numit intelectual si au preferat anumite avantaje oferite de putere? De orice fel ar fi aceste avantaje.

Shadow spunea...

@Niku electro

vrei tu sa-mi zici ca fata de dip basecu pare "madona" din capela sixtina? Nu te supara dar nu vad diferente de nici un fel. A ba da vad una. Dip poate sa scrie un articol nu numai sa-l bea.

ADRIAN spunea...

Multumesc pentru link. Citisem articolul, ar fi trebuit sa-l indic si eu la mine ...
Cum i-am raspuns si lui Mihai Voicu: "prin noi insine" nu mai are sens in Romania caci se pare ca nu mai stim sa facem nimic! Dar asta e rezultatul politicii guvernamentale in general. Uite, pe pagina ministerului culturii s-a dat spre consultare o "politica publica" ce are ca scop modificarea legislatiei pe patrimoniu insensul cuprinderii intr-un cod. Iti vine sa crezi ca termenul pentru elaborarea codului este octombrie 2010 in conditiile in care textul "Politicii" e lansat prin iulie iar la elaborarea lui ministerul NU SI-A CONSULTAT propriile comisii de specialitate, nici Institutul National al Patrimoniului, nici organizatiile din domeniu - asociatiile internationale pe monumente si muzee (ICOMOS SI ICOM Romania) nici uniunea nationala a restauratorilor nici ordinul arhitectilor ... nici macar pe toti functionarii din domeniu pe care ii poti aduna pe toti intr-un apartament cu doua camere ...
Normal ca toata lumea e plecata in Italia Spania sau Franta cu un asemenea sistem de conducere! Pai ce, Seitan, Vladescu sunt singuri cand produc bulibaseli d-astea cu cozi in ghisee ??

Lilick Auftakt spunea...

@Adrian, 1. exista vreo reactie/pozitie publica a uniunii nationale a restauratorilor, a ordinului arhitectilor... etc?

2. Crezi ca ar fi de folos vreo interpelare facuta ministrului culturii?

transildania spunea...

Daca i-ai lega pe intelectualii aceia de un aparat poligraf, daca aparatul nu ar face scurtcircuit sau ar exploda, acul sau s-ar putea lega de un generator si ar produce curent.

ADRIAN spunea...

@Lilick: 1.exista doar 5 reactii: reactia Ordinului Arhitectilor, a doua persoane private (unul fiind eu) si alte doua reactii ce nu stiu de unde vin. La astea se adauga o scrisoare a Comitetului National Roman ICOMOS catre ministru si care inteleg ca inca nu a ajuns la cunostinta subalternilor sai.
2. nu cred ca ar avea vreun folos sau efect o astfel de interpelare. poate doar daca o face dl. Topescu, asa ar avea si domnia sa activitate parlamentara :)) (zambet amar desigur ...). Eu am demisionat din comisia zonala a mounumentelor nr. 12 de aproape 3 luni si n-am primit nici pana in ziua de azi macar doua randuri pe mail de genul "da ma, am primit, stai linistit!" sau macar un "dobitocule" cum se practica pe la Neptun-Olimp. La tot frecusul asta cu drepturile de autor, la care ministrul culturii doarme in papusoi, oricum nu cred ca ar avea vreo importanta o interpelare pe patrimoniu, mai ales ca in cele din urma tot va ajunge si in parlament problema.
Dar de problema asta sper ca se va ocupa din plin comisia pentru cultura PNL. Zic si eu asa, ca sa imi fac curaj :)

Lilick Auftakt spunea...

@Transildania. Asa da! :))

@Adrian, dupa ce trece vacanta si dupa ce se intoarce lumea de la mare, de la scoala de vara (PNL), o sa continuam intalnirile si la Club. M-am uitat pe componenta comisiei pentru Cultura si din pacate eu personal nici nu am auzit de liberalii care fac parte din acea Comisie. Insa pe tema culturii (in general) vom mai face sigur intalniri. Trebuie sa vedem cum si pe cine invitam sa abordam si subiectul asta.