29 aug. 2008

Adrian Iorgulescu despre cazul ICR New-York















Suplimentul de cultura



"(...)Cum comentati scandalul de la Institutul Cultural Roman din New York? Intre timp, scandalul a escaladat, a intervenit si domnul Vacaroiu, iar Comisia pentru Cultura, cu Paunescu, Ungheanu, incearca sa repuna lucrurile la punct.

A.I.: Nu cred ca acesta este rolul Comisiei pentru Cultura a Senatului. Vor avea probabil o concluzie, vom vedea cum este formalizata aceasta. Situatia de acolo cred insa ca ar trebui sa faca obiectul unei competente si autorizate discutii si analize in interiorul ICR. Pentru ca nu vreau sa comentez acum ce s-a intimplat, dar am vazut si eu in citeva emisiuni televizate exponatele de acolo si niste fotografii si marturisesc ca nu mi-au spus nimic. Parea o arta naiva, ca sa nu-i spun infantila. Nu stiu daca ajuta Romania sa participe cu astfel de expozitii. In plus, asa cum se stie, unele dintre ele aveau anumite aspecte pe care eu le-as denumi obscene, iar altele aveau si inscrisuri naziste, ceea ce nu este permis. Nu stiu daca noi, romanii, ne ducem in America sa aratam svastici. Cultura noastra, valorile noastre nu cred ca de acolo sint. Mi s-a parut ciudat obiectul acela, era un fel de papusa roz, un ied roz cu un os in fund si o svastica pe picior. Nu vreau sa comentez mai mult, dar nu mi se pare reprezentativ pentru ceea ce cred ca ar trebui sa duca, sub raportul calitatii si al valorilor, si avem suficiente, har Domnului, cultura romaneasca in Occident, fie ca e vorba de Europa, fie ca e vorba de Statele Unite.

Nu credeti ca atitudini de acest gen, pe care le adoptati si dumneavoastra, de a va delimita de o expozitie de street art pina la urma, ii incurajeaza pe, sa le spunem, "pasunisti" precum de Paunescu, Ungheanu sa spuna ca intr-adevar noi trebuie sa ne prezentam cu ia, in costumul traditional si cu muzica populara?

A.I.:Eu nu am spus ca trebuie sa mergem cu ie si nu stiu daca Paunescu sustine asta sau nu. Nu e problema mea. Eu am spus cu totul si cu totul altceva, si anume ca aceasta expozitie este discutabila, iar ca om de cultura cred ca am dreptul sa imi spun acest punct de vedere. Sub raportul calitatii, nu mai mult. Si scandalul de acolo nu a plecat neaparat de la calitate, ci de la acele insemne, pentru ca s-a sesizat politia.

Nu, politia a fost sesizata.

A.I.:Nu stiu, s-a sesizat. S-a dus pentru ca a fost sesizata. Eu nu ma bag in toata aceasta coterie. Eu spun urmatorul lucru: cred ca trebuie sa fim mai atenti cu ceea ce trimitem in afara granitelor tarii si cred ca in materie de arta contemporana avem suficiente valori, care sint si reprezentative pentru ceea ce are arta contemporana de ultima ora, de avangarda mai valoros."


...din discutia cu George Onofrei.

5 comentarii:

Marius Mina spunea...

Nu am de gand sa comentez afirmatiile acestui "WAKO" dar mi-a sarit in dioptrii o singura remarca demna de luat in baston:
Sa fim atenti pe cine trimitem in afara granitelor sa reprezinte ROMANIA"
Hello !! repetati textul D-le Ministru dar in urechea D-lui Prim Ministru Tariceanu care a umplut ambasadele si consulatele Romaniei de fosti si actuali agenti ai SIE(fosta DIE inainte de casatorie cu lumea libera)
Cat despre omul de la cultura, numai de bine, face corp comun cu ala de la sanatate si allien-ul de la invatamant, un trio de ZMOBIES ..unul si unul ia ales Relu Fenechiu jucatorii lui Tariceanu 2, cand ma gandesc la David sau Chiuariu, m-apuca dorul de ciocanitoarea WOODY (ALLEN)

Lilick Auftakt spunea...

@Marius

Fostii erau acolo de cand lumea. Problema e ca ..sunt tot ei si azi. Dar de tema asta se tot ocupa Andrei Badin.

Marius Mina spunea...

Nu numai el...mai multi ne ocupam de relicve....Deocamdata ramanem tot ca prostii pentru ca vin ai nostrii.
Hai Tariceanu sa umplem, borcanu'(cu muraturi)

Lilick Auftakt spunea...

@Marius

Ai vreo alta varianta?

Anonim spunea...

Da, de acord cu ce spune el, dar ca ministru al culturii, totusi, să nu ia măsuri împotriva besmeticilor, dă cam nasol. Bugetul ICR e în mâinile guvernului totuşi. Există şi corpul de control; putea face nişte cercetări. Ăia de la ICR nu sunt angajaţii lui Băse.