12 dec. 2008

Interviu - Zoe Petre!















Zoe Petre da astazi un interviu pentru Adevarul in care atinge niste puncte fierbinti din zona politicului.

1. Raportul Tismaneanu

O sa il prezint in primul rand pe cel ma importat, care se leaga de Raportul Tismaneanu si de condamnarea comunismului. Zoe Petre explica de fapt de ce a acceptat pana la urma Traian Basescu sa faca acest pas pe care in campania electorala din 2004, dar si dupa, l-a respins. Citez:

"A fost o mişcare foarte abilă aceea a „Raportului Tismăneanu”. Eu am fost foarte implicată personal în această istorie, pentru că am văzut crescând oarecum iluziile pe tema asta. Dacă eşti atent la cronologie, realizarea e mai mult propangandistică.
Eu am şi scris că nu mă interesează de ce a făcut domnul Băsescu, bine că a făcut. Continui să spun acelaşi lucru, numai că dacă n-ar fi fost creat Institutul pentru Cercetarea Crimelor Comunismului de către Guvern, „Raportul Tismăneanu” nu ar fi apărut niciodată. În interviul domnului Băsescu din Revista “22” scria foarte clar că nu are niciun chef pentru aşa ceva. După aceea a observat că liberalii ar putea strânge capital pe tema asta şi le-a dat o lovitură, după bunul obicei."


Scriam si eu acum aproape doi ani pe blogul lui Cristian Patrasconiu ca activa fiind in campania pe internet pentru sustinerea lui Traian Basescu nu intelegeam de ce respinge atat de rigid ideea condamnarii comunismului. In 2004. Stiam pe atunci ca ar fi fost o miscare politica excelenta. O lovitura de gratie data PSD-ului in primul rand. Dar precum va povesteam AICI, in 2005, odata cu lovitura sub centura pe care Traian Basescu i-a dat-o lui Ticu Dumitrescu, am renuntat sa mai cred ca actiunile lui Traian Basescu ar implica macar o farama de onestitate, si nu ar fi pur calcul politic.

Zoe Petre insa reuseste sa explice cu mult mai bine ratiunea pentru care Basescu a facut inteligenta miscare: pentru a da o lovitura liberalilor. Una din lungul sir al loviturilor pe care le-a dat in ultimii 4 ani.

Bineinteles ca e forte bine ce a facut Basescu cu aceasta condamnare, este ceea ce imi doream in 2004, dar pana astazi nu vedeam logica unei schimbari totale de atitudine la presedintele nostru. Pentru ca eu chiar stiu vehementa cu care respingea acest gest.

2.Distrugerea CDR

Un alt moment din istoria noastra recenta pe care inca nu il intelegeam exact desi il intuiam e legat de distrugerea CDR. Va rog sa cititi in continuare acest pasaj:

"Renunţarea la luptă a preşedintelui Constantinescu din 2000 a avut un impact negativ.

- E adevărat, a avut un impact negativ, atunci când era în jur de 22% în evaluări. El a pierdut 23% în ’99 şi nu le-a mai câştigat niciodată.

- Dar putea ajuta PNŢCD să intre în Parlament...

- Sunt două lucruri: PNŢCD nu s-a gândit şi nu şi-a pus problema cum şi ce să discute despre candidatura lui. Ei aveau treabă să potrivească data congresului PNŢCD, astfel încât Constantinescu să nu poată candida la preşedinţia partidului. Asta era singura lor problemă.

- Domnul Valeriu Stoica ne-a spus „La masa Adevărului” că liberalii au fost puşi în situaţia de a-şi căuta un candidat la preşedinţie, în condiţiile în care preşedintele Constantinescu nu voia să-şi asume CDR.

- PNL a avut o discuţie cu domnul Constantinescu în cadrul căreia i-a cerut să se înscrie în partid, dacă vrea să-l susţină. Altfel nici nu voiau să discute. PNL făcuse praf CDR-ul între timp, ce să-şi asume? Ei au plecat din CDR şi nu s-au mai întors.

- După ce preşedintele Constantinescu a spus că nu mai candidează...

- Păi nu au fugit liberalii din CDR la alegerile locale din mai? Au plecat şi nu s-au mai întors, ba au început să ia de la PNŢCD tot ce puteau, pe Norica Nicolai, spre exemplu, şi să se afişeze cu Stolojan. Şi când am fost la discuţii, tonul lor era: „Dacă vii să ne rogi frumos, poate ne mai gândim”. După acea discuţie, Emil Constantinescu a decis că nu mai candidează.

Domnul Valeriu Stoica a mai povestit ceva, dar nu v-a spus şi dumneavoastră. Şi anume, a povestit cum el se văzuse la Paris, împreună cu Mihnea Berindei, cu Adrian Năstase şi deciseseră asupra strategiei de îngropare a CDR. Eu ştiam asta de la un prieten cu care mă văzusem la Washington."


3. Negocieri cu PD

Un alt pasaj care mi-a atras atentia: - "Şi noi am reuşit un program clar negociat, în 1996-2000, cu PD-ul de atunci, care n-a acceptat „restitutio in integrum” şi n-a fost inclus în programul de guvernare, n-a acceptat deconspirarea Securităţii şi n-a intrat în programul de guvernare, a acceptat NATO şi Uniunea Europeană şi s-a ţinut de cuvânt. Ce a reuşit guvernarea CDR în materie de restituiri şi de deconspirare a Securităţii s-a făcut prin negocieri foarte îndelungate. S-a negociat un an şi jumătate cu PD-ul, peste programul convenit. Cu tot regretul, dacă n-ar fi fost „răscoala” domnului Băsescu în ’98, guvernarea CDR-PD-UDMR ar fi mers bine."

Peste un an si jumatate de negociere cu PD-ul!!! Condamnarea securitatii si infiintarea CNSAS au necesitat peste un an si jumatate de negociere cu PD-ul??? Punem pariu ca acum partidului domnului Basescu nu ii va lua mai mult de o saptamana sa negocieze cu PSD-ul?

Cititi in intregime acest interviu. E exceptional. De asemenea si articolul publicat astazi de Zoe Petre in ziarul Ziua.

4 comentarii:

Anonim spunea...

@lilika sa intelg ca esti de putin timp cu optiunea politica actuala?

Am remarcat si eu paragraful pe care l-ai subliniat cu confiscarea electorala a condamnarii comunismului.
Este un exemplu de cum se poate forta puterea sa adopte masuri pe care nu le agreeaza.
O societate civila puternica poate duce Romania pe o directie buna, daca ar promova solutii concrete pentru combaterea coruptiei, si astfel ar obliga puterea sa le preia sau sa se discrediteze.

Pe cand punem bazele unei societati civile, nu de alta dar trebuie facut ceva mai mult decat sa stam la taclale?

Lilick Auftakt spunea...

@Gheorghe

Nu. Optiunea asta politica o am din 90. :)

Lilick Auftakt spunea...

@Gheorghe

Tot ceeea ce pot face eu pentru...a pune baza unei societati civile, cum zici, e sa promovez aici pe blog oameni de valoare, necunoscuti, sau sa scot in evidenta articole, materiale ale unor oameni de valoare, cunoscuti. Ce altceva crezi ca am mai putea face? Propune, te rog.

Deceneu spunea...

Asta fac si eu pe forumuri de patru ani, dar actiunile individuale raman fara finalitate.

Ca tot a fost vorba de popularizare un articol vechi dar bun.
http://stiri.rol.ro/content/view/41146/2/